נוהל למניעת הטרדה מינית בשפה העברית

נוהל למניעת הטרדה מינית בשפה העברית

נספח א'

נוהל למניעת הטרדה מינית

  1. כללי:

הטרדה מינית והתנכלות על רקע מיני פוגעות בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובשיוויון בין המינים. המכללה האקדמית לישראל רמת גן בע"מ (חל"צ) (להלן – "המכללה")  מחויבת ליצירת סביבה שבה ישנם יחסי כבוד הדדי והגינות כלפי עובדיה, הסטודנטים וכל מי שנמצא עימה בקשרים במסגרת העבודה.

המכללה רואה בחומרה רבה כל התנהגות של הטרדה מינית ותעשה ככל שביכולתה למנוע התנהגות זו.

  1. מטרה:

מטרת הנוהל היא לוודא כי המכללה תשמש מקום עבודה וסביבת לימודים שאין בהם הטרדה מינית ו/או התנכלות שמקורה בהטרדה מינית, וכן להסדיר את פעולת הגופים השונים במכללה בנושא זה

כל האמור בתקנון זה בלשון זכר חל על בני שני המינים.

  1. הגדרות:

  • המכללההמכללה האקדמית לישראל רמת גן בע"מ (חל"צ) (ע"ר).
  • החוק – החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998 (ראה נספח מספר 1) וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח- 1988 (ראה נספח מספר 3) בהתאם להקשר הדברים.
  • התקנות – תקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעביד), התשנ"ח – 1998 (ראה נספח מספר 2).
  • הטרדה מינית – כהגדרתה בסעיף 3 (א) לחוק מניעת הטרדה מינית (ראה נספח מספר 1) וכהגדרתה בסעיף 7 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה (ראה נספח מספר 3), מצד עובד או סטודנט או נותן שירות כלפי אחר במסגרת מקום העבודה או הלימודים.
  • התנכלות – כהגדרתה בסעיף 3 (ב) לחוק מניעת הטרדה מינית (ראה נספח מספר 1) וכהגדרתה בסעיף 7 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה (ראה נספח מספר 3), מצד עובד או סטודנט או נותן שירות כלפי אחר במסגרת מקום העבודה או הלימודים.
  • מסגרת מקום העבודה או הלימודים – המכללה או כל מקום אחר בו מתנהלת פעילות מטעם המכללה תוך כדי עבודה או לימודים; תוך ניצול מרות ביחסי עבודה או לימודים, בכל מקום שהוא.
  • קשרי מרות אקדמיים – הוראה ישירה (כולל: תרגול, מעבדה, הנחיית פרוייקטים), הנחיית עוזרי מחקר וסטודנטי מחקר, הענקת מלגות, פרסי לימודים ו/או הטבות אחרות, חברות בוועדות בהן נדונים ענייניו של הסטודנט/ה, ונטילת חלק בכל פעולה שיש בה הכרעה כלשהיא בענייניו של הסטודנט הנדון.
  • עובד – כל מי שמתקיימים בינו לבין המכללה יחסי עובד ומעביד, וכן כל מי שפועל מטעם המכללה כחלק מהמערכת הפנימית הרגילה ולרבות עובד קבלן כח אדם/שירותים.
  • נותן שירות – מי שמספק שירות למכללה ואינו "עובד" כהגדרתו לעיל, עובדו של נותן שירות כאמור או מי שפועל מטעם נותן השירות, בשמו או עבורו.
  • סטודנט – מי שביום האירוע נמנה עם אחד מאלה:
  • נרשם ללימודים במכללה ונתקבל על ידה כסטודנט לרבות לימודים במכינות ובמסגרות לימודים מיוחדות, מעת הרשמתו וכל עוד הוא רשום כסטודנט, כולל בחופשות לימודים.
  • הגיש מועמדותו להתקבל כסטודנט ובקשתו נדחתה, מעת הרשמתו ועד קבלת הודעת דחייה.
  • סיים לימודיו, אך טרם קיבל תעודה.
  • נפגע – מי שטוען כי הוטרד מינית או כי התנכלו לו במסגרת מקום העבודה או הלימודים.
  • נילון – מי שיוחס לו בתלונה מעשה של הטרדה מינית או התנכלות, וביום האירוע וביום הגשת התלונה הינו עובד או נותן שירות או סטודנט.
  • אחראי/ת אחראי/ת מניעת הטרדה מינית.
  • ממלא מקום – ממלא מקום אחראית מניעת הטרדה מינית.
  • תקנות המשמעת– תקנון המשמעת החל על הנילון.
  • ועדת המשמעת – כפי שהן מוגדרות בכל אחד מתקנוני המשמעת.
  1. סימוכין ותיעוד

נוהל זה מסתמך על החוקים והתקנות להלן, וכפוף להם:

  1. חוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998.
  2. תקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעביד), התשנ"ח- 1998.
  3. חוק שיוויון הזדמנויות, התשמ"ח 1988.

במידה וקיימת סתירה בין הוראות תקנון זה לבין הוראות "תקנון המשמעת", יגברו הוראות נוהל זה.

תקנון זה בא להוסיף על הוראות החוק ולא לגרוע מהן.

  1. אחראי/ת מניעת הטרדה מינית

  • מינוי אחראי/ת מניעת הטרדה מינית
  1. נשיא המכללה ימנה אחראי/ת מניעת הטרדה מינית וממלא מקום, בהתאם לקבוע בתקנה 4 לתקנות. המינוי יהיה בתוקף כל עוד לא בוטל על-ידי נשיא המכללה. שמותיהם של האחראי/ת למניעת הטרדה מינית וממלא מקומה יפורסמו על גבי לוחות המודעות בקמפוס המכללה ובאתר האינטרנט של המכללה.
  2. ככל שניתן ימנה הנשיא  אישה לתפקיד זה.
  3. האחראי/ית יהיה/תהיה עובד/ת אקדמי/ת או מינהלי של המכללה.
  4. ככל שניתן, הממונה וממלא מקומו לא יהיו מאותו מין .
  5. ככל שניתן הממונה וממלא מקומו יהיו מסגלים שונים (אקדמי ומינהלי).
  • תפקידיו/ה וסמכויותיו/ה של האחראי/ת:
  1. לשמש גורם מייעץ בנושא מניעת תופעות של הטרדה מינית והתנכלות במכללה ואופן הטיפול בהן.
  2. לקבל תלונות ודיווחים שעניינם הטרדה מינית או התנכלות, ולברר אותם.
  3. להעביר את התלונה להליך משמעתי, היה ונמצא לכך בסיס מתאים.
  4. לגנוז את התלונה, לאחר בירור מתאים, אם סבר/ה שאין בה ממש, בכפוף למתן הודעה לדיקן הסטודנטים.
  5. לנקוט, במקרים מתאימים, בצעדים למניעת הישנותה של הטרדה מינית או התנכלות.
  6. להורות על נקיטת אמצעי ביניים כאמור בסעיף 6 ב' בנוהל זה.
  7. להפנות את הנפגע, במקרה הצורך, לקבלת סיוע רפואי או אחר.
  8. לתת מידע, הדרכה ויעוץ לפונים אליו/ה.

 

  1. הטיפול בתלונה

    • החקירה:
      1. תלונות או דיווחים על חשד לביצוע הטרדה מינית או התנכלות במכללה יש להפנות לאחראי/ת מניעת הטרדה מינית הרלבנטי או לממלא מקומו/ה בהיעדו/רה.
      2. תלונה ניתן להגיש לאחראי/ת בתוך שלוש שנים ממועד ביצוע ההטרדה או ההתנכלות ואם מדובר באירוע נמשך, מהמועד בו נפסקו המעשים המהווים הטרדה או התנכלות.
      3. התלונה יכול שתוגש בכתב או בעל פה. הוגשה התלונה בעל פה, יירשם תוכנה על ידי האחראי/ת, והמתלונן יחתום על הרישום לאימות תוכנו. האחראי/ת ימסור/תמסור למתלונן העתק מהרישום הכתוב.
      4. האחראי/ת יידע/תיידע את המתלונן באשר לדרכי הטיפול בהטרדה מינית או התנכלות לפי החוק.
      5. האחראי/ת יפתח/תפתח בהליכי חקירת התלונה.
      6. במהלך בירור התלונה יזמין/תזמין האחראי/ת את הנילון, יביא/תביא בפניו את פרטי התלונה ויבקש/תבקש את תגובתו.
      7. הוגשה התלונה על ידי מתלונן שאינו הנפגע –יברר/תברר האחראי/ת את העובדות הכלולות בתלונה עם הנפגע בטרם פניה לנילון.
      8. לצורך חקירת התלונה רשאי/ת האחראי/ת לזמן לחקירה בפניה כל מי שעשוי להיות לו מידע ו/או מסמך הנוגע או עשוי לגעת לתלונה. אי התייצבות לחקירה ו/או אי גילוי מידע ו/או מסירת מידע כוזב ו/או אי מתן סיוע לאחראי/ת בחקירת התלונה הינם עבירת משמעת לענין תקנות המשמעת.
      9. האחראי/ת יקיים/תקיים את החקירה, עד כמה שניתן, ברציפות עד להשלמתה.
      10. בירור התלונה ייעשה תוך הגנה על כבודם ופרטיותם של המתלונן, הנפגע, הנילון וכל אדם אחר; ובין היתר, לא תגלה האחראי/ת מידע שהגיע אליה במהלך בירור התלונה אלא אם כן תהיה חובה לעשות זאת לשם הבירור עצמו או על פי הדין.
      11. סבר/ה האחראי/ת כי נסיבות המקרה מחייבות הזדקקות למומחה בתחום הדורש מומחיות לשם בירור התלונה – רשאי/ת הוא/היא להסתייע במומחה כאמור.
      12. האחראי/ת לא יטפל/תטפל בתלונה אם הוא/היא בעל/ת נגיעה אישית לנושא התלונה או למעורבים בה.
      13. האחראי/ת רשאית – ובנסיבות כאמור בסעיף הקודם חייבת – להטיל את הבירור על ממלא מקומו/ה.
      14. נבצר מהאחראי/ת ומממלא מקומו/ה לברר את התלונה מכל סיבה שהיא, לרבות נסיבות כאמור בסעיף 6 (א) 12 תובא התלונה לממונה על המשמעת אשר יהיה רשאי לברר את התלונה בעצמו או להטיל את בירורה על אחר, לרבות על מי שאינו עובד.
      15. הנשיא ומי שהוטל עליו בירור התלונה כאמור בסעיפים 6 (א) 13 או 14 יהיו לו כלל הסמכויות המוקנות לאחראית ויחולו עליו כלל החובות החלות על האחראית.
      16. בתום החקירה יגיש/תגיש האחראי/ת למנכ"ל סיכום בכתב של בירור התלונה ויפרט/תפרט את המלצותיו/ה לגבי המשך הטיפול בה.
  • אמצעי ביניים

האחראי/ת, בשיתוף הממונה על המשמעת ובתיאום עם נשיא המכללה או המנכ"ל, רשאי/ת להורות על נקיטת אמצעי ביניים, שמטרתם להגן על המתלונן ו/או הנפגע במהלך בירור התלונה, מפני פגיעה בענייני עבודה או בענייני לימודים כתוצאה מהגשת התלונה, מפני פגיעה שיש בה כדי לשבש את בירור התלונה, או מפני פגיעה אחרת במסגרת יחסי עבודה או יחסי לימודים; בין היתר, רשאית האחראית, בתאום כאמור לעיל, להרחיק את הנילון מהמתלונן ו/או הנפגע, ככל שניתן וככל שנראה לה לנכון בנסיבות העניין.

  • גניזת תלונה

האחראי/ת רשאית, בכפוף למתן הודעה לדיקן הסטודנטים,   להורות על גניזת התלונה בכל אחד מאלה:

  • אם מצא/ה כי אין ממש בתלונה.
  • אם הנפגע ביקש לבטל את התלונה או לא לחקור בה, ובלבד שהאחראי/ת השתכנע/ה, כי בקשת הנפגע הוגשה מרצונו החופשי בלא כפיה או השפעה פסולה אחרת.
  • החליט/ה האחרא/ית לגנוז את התלונה, תיתן על כך הודעה מנומקת בכתב לנפגע, למתלונן (אם התלונה הוגשה על-ידי מתלונן שאינו הנפגע), לנילון, ולמנכ"ל המכללה. הוגשה התלונה על-ידי מתלונן שאינו הנפגע, והנפגע ביקש לבטל את התלונה כאמור בסעיף לעיל – לא ימסור/תמסור האחראי/ת הודעה לנילון בדבר גניזת התלונה.
  1. נקיטת אמצעים
  • העברת הטיפול בתלונה להליך משמעתי – החליט/ה האחראי/ת על העברת הטיפול להליך משמעתי, יעביר/תעביר האחראי/ת למתלונן ו/או לנפגע הנוגע בדבר את כל החומר הרלבנטי לתלונה, לרבות:
    1. התלונה ונספחיה (אם הוגשה בכתב) ואם הוגשה בעל פה- תמצית התלונה.
    2. תגובת הנילון.
    3. תרשומת שערכה האחראית במהלך החקירה.
    4. פירוט של אמצעי הביניים שננקטו – אם ננקטו.
  • בנוסף תסייע האחראית למתלונן ו/או לנפגע בהכנת התיק, במידת הצורך.
  1. ההליך המשמעתי

הטרדה מינית מהווה עבירת משמעת.

  • עם פתיחת ההליך המשמעתי נגד הנילון, ינוהל ההליך בהתאם לתקנון המשמעת, בוועדת המשמעת של המכללה.
  • עם פתיחת ההליך המשמעתי, הנילון יהיה זכאי לקבל לידיו, על פי בקשתו, כל חומר החקירה אשר נאסף על-ידי האחראית במסגרת החקירה.
  • הורשע הנילון בביצוע עבירה של הטרדה מינית ו/או התנכלות בהליך המשמעתי – ייגזר עליו העונש הקבוע בתקנון המשמעת ו/או העונשים הבאים: אזהרה (בכתב או בעל פה), מכתב נזיפה אשר יוכנס לתיקו האישי, תשלום פיצוי כספי לנפגע, השעיה מהעבודה לתקופה קצובה, הרחקה מלימודים לתקופה קצובה או לצמיתות, פיטורין עם/ בלי פיצויים.
  • הדיון בהליך המשמעתי ייערך בדלתיים סגורות.
  • לא יפורסם כל פרט מזהה הנוגע לנפגע אשר נחשף במסגרת ההליך המשמעתי.
  • בכפוף לאמור בסעיף קטן ה‘ לעיל, פרסום פסק הדין בהליך המשמעתי יהיה נתון לשיקול דעתה של ועדת המשמעת.
  1. תלונת סרק וסיוע לתלונת סרק

הגשת תלונת סרק, מסירת מידע כוזב בתמיכה לתלונת סרק או סיוע אחר לתלונת סרק מהווה עבירת משמעת חמורה לענין תקנות המשמעת, ומי שהורשע בעבירה כאמור בהליך המשמעתי, דינו – העונש הקבוע בתקנות המשמעת ו/או העונשים כאמור בסעיף 8 (ג) לנוהל זה.

  1. פעולות הסברה וחינוך

המכללה תפעל לקיום פעולות הסברה וחינוך למניעת תופעות של הטרדה מינית והתנכלות בכלל ובמסגרת מקום העבודה או הלימודים בפרט. באחריות האחראי/ת, לוודא פרסום נוהל זה בלוחות המודעות של המכללה בקמפוסים השונים ובאתר האינטרנט של המכללה.

  1. שמירה על סודיות

המכללה תכבד את פרטיותם של המתלוננים, הנפגעים, הנילונים ככל האפשר ובשים לב לדרישות החוק ולצורך להגן על אינטרסים אחרים הנוגעים לעניין כגון: חובת המכללה לחקור מקרי הטרדה מינית והתנכלות ולנקוט אמצעים כנגד האחראים בגינן, החובה להפעיל אמצעים קולקטיביים ומניעתיים על מנת לבער את תופעת ההטרדה המינית.

  1. שמירת חומר ארכיוני

האחראי/ת יאסוף/תאסוף וירכז/תרכז נתונים על תלונות שהוגשו אליה במסגרת עבודתו/ה יכין/ותכין לנשיא ולמנכ"ל המכללה דו"ח שנתי בדבר היקף תופעת ההטרדה המינית וההתנכלות במכללה.

  1. עירעור

על ההחלטות של האחראי/ת ו/או סגנה לפי נוהל זה, לרבות החלטות בדבר גניזת התלונה ניתן לערער תוך 15 יום לנשיא המכללה. הערעור יוגש בכתב ויכלול נימוקים. החלטה בגין הערעור תינתן ככל שניתן תוך 15 יום.

  1. בקרה

בכל סמסטר ישלח הממונה על המשמעת לחברי ההנהלה טבלה המרכזת את התלונות שהוגשו ובה: פרטי המתלונן, פרטי הנפגע, פרטי הנילון, מהות התלונה, תאריך הגשת התלונה, המלצת האחראי/ת, תאריך העברת ההמלצה לתובע/ ועדת משמעת, תאריך תשובת התובע/ועדת המשמעת, תאריך שליחת תשובות למעורבים, תאריך הגשת עירעור, תאריך תשובה על העירעור, ופרטים רלוונטיים נוספים בהתאם לשיקול דעתו/ה של האחרא/ית.

  1. נספחים
  2. החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998.
  3. תקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעביד), התשנ"ח- 1998.
  4. חוק שיוויון הזדמנויות, התשמ"ח 1988.
  5. תקנון למניעת הטרדה מינית.
  6. איסור על קיום יחסים אינטימיים במסגרת יחסי מרות

נספח 4

תקנון מניעת הטרדה מינית

תקנון זה נועד להבהיר את עיקרי הוראות החוק ותקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעביד), התשנ"ח – 1998. במקרה של סתירה בין תקנון זה לבין החוק והתקנות על פיו, החוק והתקנות הם הקובעים.

כל האמור בתקנון זה בלשון זכר חל על בני שני המינים.

הקדמה : מושגים

חלק א': מהן הטרדה מינית והתנכלות?

  1. מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית יכולה להיעשות הן על ידי גבר והן על ידי אישה, כלפי גבר או אישה;

על פי חוק למניעת הטרדה מינית, הטרדה מינית היא אחת מחמש צורות התנהגות אסורות, ואלה הן :

  • סחיטת אדם לביצוע מעשה בעל אופי מיני.

לדוגמה: מעביד המאיים לפטר עובדת אם היא תסרב לקיים אתו יחסי מין. מרצה המאיים לפגוע בציוניה של סטודנטית אם תסרב לקיים אתו יחסי מין.

  • מעשה מגונה.

לדוגמה: עובד או ממונה הנוגע בעובדת לשם גירוי מיני או החושף את עצמו בפניה, בלא הסכמתה.

  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני אף שהאדם שאליו מופנות ההצעות הראה שאינו מעוניין בהן.

במקרים הבאים אין צורך להראות אי הסכמה :

  • ניצול של יחסי מרות בעבודה.

לדוגמה: מנהל המנצל יחסי מרות כלפי מזכירתו.

  • ניצול של יחסי מרות, תלות, חינוך או טיפול בקטין, בחסר ישע[1] או במטופל.

לדוגמה: מרצה המנצל יחסי מרות כלפי סטודנטית.

  • התייחסויות חוזרות למיניותו של אדם, אף שהאדם שאליו מופנות ההתייחסויות הראה שאינו מעוניין בהן.

לדוגמה: התייחסות חוזרת לפן המיני במראהו של אדם, למרות הבהרותיו שהדבר מפריע לו.

ואולם אין צורך להראות אי הסכמה במקרים שסויגו בפסקה (3) לעיל.

  • התייחסות מבזה או משפילה למינו או לנטייתו המינית של אדם בין אם הוא הראה שהדבר מפריע לו ובין אם לאו.

אי הסכמה

ככלל אדם צריך להראות שהוא אינו מסכים למעשה של הטרדה מינית. חובה זו אינה חלה לגבי אלה:

I – סחיטת אדם לביצוע מעשה בעל אופי מיני (פסקה 1(1) לעיל);

II – התייחסות מבזה או משפילה (פסקה 1(5) לעיל);

III – ניצול של יחסי מרות בעבודה בין המטריד לבין המוטרד (לגבי המעשים בפסקאות 1(3) ו-(4) לעיל);

IV – ניצול יחסי מרות, תלות חינוך או טיפול – של קטין, חסר ישע  (לגבי מעשים בפסקאות 1(3) ו-(4) לעיל);

V- ניצול תלות, במסגרת טיפול נפשי או רפואי – של המטופל במטפל (לגבי מעשים בפסקאות 1(3) ו-(4) לעיל).

אי הסכמה מראים בין במילים ובין בהתנהגות שאינן משתמעות לשתי פנים.

  1. מה אינו הטרדה?

למרות ניסיון המחוקק להגדיר בצורה מפורטת מהי הטרדה מינית, מטבען של ההגדרות שתמיד ייוותר תחום אפור. לדוגמה, קשה להגדיר מראש כל מה שייחשב להתייחסות "מבזה" או "משפילה" ביחס למינו או למיניותו של אדם. עם זאת, האיסור על הטרדה מינית איננו איסור על חיזורים הנעשים ברוח טובה ובהסכמה הדדית.

  1. מהי התנכלות?

התנכלות היא פגיעה מכל סוג שהוא שמקורה בהטרדה מינית, או בתלונה או בתביעה, שהוגשו על הטרדה מינית.

כאשר המעשה מתבצע במסגרת הלימודים או יחסי העבודה, התנכלות היא כל אחד מאלה :

  • מעביד או ממונה מטעמו פוגע בעובד או בדורש עבודה ו/או עובד המכללה או ממונה מטעמה הפוגע בתלמיד או במי שמנסה להתקבל ללימודים במכללה- כאשר מקור הפגיעה הוא הטרדה מינית.

לגבי הטרדה מינית מהסוג של הצעות חוזרות בעלות אופי מיני והתייחסויות חוזרות למיניותו של אדם, די שמקור הפגיעה יהיה הצעה אחת בלבד או התייחסות אחת בלבד.

דוגמאות:

ממונה המונע את קידומה של עובדת עקב סירובה להצעתו החד-פעמית למגע מיני;

מעביד המפטר עובדת עקב סירובה להצעתו החד-פעמית למגע מיני.

  • מעביד או ממונה מטעמו פוגע בעובד או בדורש עבודה ו/או בתלמיד או במי שמנסה להתקבל ללימודים – כאשר מקור הפגיעה הוא תלונה על התנכלות כאמור בסעיף זה או תביעה משפטית בשל התנכלות כאמור.
  • מעביד או ממונה מטעמו פוגע בעובד או בדורש עבודה ו/או בתלמיד או במי שמנסה להתקבל ללימודים – כאשר מקור הפגיעה הוא סיוע של עובד לעובד אחר או לתלמיד ו/או סיוע של תלמיד לתלמיד אחר או עובד בקשר לתלונה או תביעה משפטית על התנכלות כאמור בסעיף זה.

לדוגמה: עובדת מסרה עדות בקשר להתנכלות כלפי עובד אחר והמעביד או הממונה מרעים את תנאי העבודה שלה בשל כך.

 

חלק ב': התוצאות של הטרדה מינית והתנכלות

הטרדה מינית והתנכלות הן בלתי חוקיות ומהוות:

  • עבירה פלילית, היכולה לגרום למאסרו של המטריד או המתנכל או לחייבו בקנס;
  • עוולה אזרחית, שבגינה ניתן להגיש תביעה משפטית; בתביעה כזו ניתן לתבוע פיצוי כספי וסעדים אחרים מהמטריד ו/או המתנכל, ובמקרים מסוימים – מהמעביד של אלה.

הטרדה מינית והתנכלות מהוות עבירות משמעת שעליה יכול המטריד או המתנכל להתחייב בעונש משמעתי, כמפורט בנוהל "מניעת הטרדה מינית" של המכללה.

חלק ג': מה לעשות אם הוטרדת מינית או אם התנכלו לך?

אם אדם סבור שהטרידו אותו מינית או שהתנכלו לו, פתוחות לפניו שלוש אפשרויות לפי החוק:

  • טיפול באחריות המכללה – אם ההטרדה או ההתנכלות התבצעה במסגרת הלימודים או יחסי העבודה, הנפגע יכול להגיש תלונה במכללה, כמפורט בנוהל "מניעת הטרדה מינית" של המכללה.
  • הליך פלילי – הנפגע יכול להגיש תלונה במשטרה.
  • הליך אזרחי – הנפגע יכול להגיש, בתוך שלוש שנים, תביעה בבית המשפט נגד המטריד או המתנכל בעצמו ואם הוא טוען שהמכללה אחראית, גם כנגד המכללה.

מה הקשר בין ההליכים השונים המפורטים לעיל?

  • נפגע מהטרדה מינית או התנכלות יכול לבחור אם ליזום אחד או יותר מההליכים האמורים.
  • המכללה יכולה להחליט כיצד ישפיעו הליכים פליליים או אזרחיים על אופן הטיפול שבאחריותה.

מי יכול להגיש תלונה, ובאילו נסיבות?

התלונה יכולה להיות מוגשת על ידי אחד מאלה:

  • עובד שטוען כי עובד אחר, ממונה או תלמיד הטריד אותו מינית או התנכל לו, במסגרת הלימודים או יחסי העבודה.
  • תלמיד הטוען כי עובד של המכללה או תלמיד אחר הטריד אותו מינית או התנכל לו, במסגרת הלימודים או יחסי העבודה.
  • אדם אחר שטוען כי עובד של המכללה או ממונה מטעמה או תלמיד במכללה הטריד אותו מינית או התנכל לו, במסגרת הלימודים או יחסי העבודה.
  • אחר מטעמו של אדם כאמור בפסקה (1), (2), (3) – במקרה כזה מוצע להביא ראיה על כך שאותו אדם מסכים להגשת התלונה (למשל, מכתב חתום בידי אותו אדם).

נספח 5

 איסור על קיום יחסים אינטימיים במסגרת יחסי מרות

(ההסדר שלהלן אינו גורע מההוראות ומהנהלים הקיימים הנוגעים להטרדה מינית)

  1. 1. המכללה רואה בקיום יחסים אינטימיים בין מי שמתקיימים ביניהם יחסי מרות וכפיפות, התנהגות הפוגעת באופן אישי ומקצועי בצד החלש ביחסי המרות והכפיפות, וכן פוגעת בסביבת הלימודים והעבודה במכללה. זאת מתוך ראייה, כי בהתקיים יחסי מרות וכפיפות, קיים חשש כבד לכך שיחסים אינטימיים אינם מתקיימים בהסכמה אמיתית, וכי בכל מקרה הם משפיעים על אי השוויון המגדרי בקמפוס ועלולים להוביל לניצול ולאפליה.
  2. 2. קיום יחסים אינטימיים, לרבות קיום יחסי מין בהסכמה, בין זמניים ובין נמשכים, בין מורה לתלמיד/ה, בזמן שמתקיימים ביניהם קשרי סמכות, מרות וכפיפות אקדמיים, מהווה לרוב ניצול של יחסי מרות, וכן עלול ליצור ניגוד עניינים המסכן את ההליך החינוכי וההכשרתי, וליצור אווירה לימודית וקהילתית בלתי הולמת. לפיכך, למורה אסור לקיים יחסים אינטימיים עם תלמיד/ה כל עוד מתקיימים ביניהם קשרי סמכות אקדמיים.

הצד בעל המרות הינו הצד הנושא באחריות למניעת קיומם של יחסים אינטימיים. במקרה שמתקיימים יחסים כאלה, הצד בעל המרות יהיה כפוף להליכי בירור ו/או דין משמעתי.

 

  1. נוצרו יחסים אינטימיים כאמור, חייב/ת המורה לנתק לאלתר כל קשרי סמכות עם התלמיד/ה ו/או לדווח לאלתר לגורם האקדמי הממונה עליו/ה על קיומם של יחסים אינטימיים בינו/ה לבין התלמיד/ה, כדי שהלה יפעל לניתוק קשרי הסמכות ביניהם, בין השאר על-ידי מציאת קורס חליפי לתלמיד/ה או למורה, על-ידי החלפת מנחה, על-ידי העברת בחינה או עבודה לבדיקתו ולהערכתו של מורה אחר, או בכל דרך אחרת שיש בה כדי לנתק את יחסי המרות, כל זאת תוך הקפדה על מניעת פגיעה בתלמיד/ה, ובכלל זה פגיעה בקצב ההכשרה, בקידום האקדמי, בהענקת מלגות ובהמלצה למלגות, במתן ציונים, באפשרויות מקצועיות, וכיוצא באלו.

 

  1. למען הסר ספק, במקרה של חשש להיווצרות יחסי מרות לאחר קיומם של יחסים אינטימיים קודמים, על המורה להימנע ממצב בו יתקיימו יחסי מרות כאמור. כך לדוגמה, על מרצה לפסול עצמו/ה מהשתתפות בוועדה הדנה בעניינים האקדמיים מכל הסוגים של סטודנטי/ת עימו/ה הוא/היא מקיימ/ת, או קיימ/ה בעבר, יחסים אינטימיים, לפסול עצמו/ה ממצב בו עליו/ה להעניק ציון לסטודנט/ית, וכיוצא באלו.

 

  1. "קשרי סמכות אקדמיים" (מרות וכפיפות) כוללים, אך אינם מתמצים באלה: הוראה ישירה (השתתפות בקורס המועבר על-ידי המורה/ בתרגיל/ במעבדה, הנחייה בעבודות); הענקת מלגות או הטבות אחרות; חברות בוועדות של היחידה או המחלקה בהן נידונים עניני התלמיד/ה, ונטילת חלק בכל פעולה שיש בה הכרעה כלשהי לגבי התלמיד/ה. בתוך כך, ובלי לסייג יחסי מרות נוספים אשר לא הובאו לעיל ולהלן – על ראש מחלקה, ראש יחידה, חבר/ה בוועדה אקדמית, ראש מסלול וכיוצא באלו, חל איסור לקיים כל קשר אינטימי עם סטודנט/ית שעתיד/ה להיות בשלב כזה או אחר במסלול האקדמי תחת מרותו/ה.

 

  1. המבנה הארגוני והאקדמי של המכללה ויחסי הכוחות בקמפוס אינם מסתכמים ביחסי מרות וכפיפות ישירים בלבד. לכל חבר/ת סגל יש, מתוקף מעמדו/ה, ניסיונו/ה, שמו/ה המקצועי ויחסיו/ה עם עמיתיו/ה, סמכות והשפעה על הסטודנטיות/ים וחברי/ות הסגל הזוטרים/ות להם/ן. משכך, כל חברי/ות הסגל הבכיר/הזוטר/המנהלי מחויבים להימנע מכל ניצול לרעה של סמכותם/ן והשפעתם/ן, בפרט על רקע מיני, ולהגן על תרבות העבודה והלמידה בקמפוס. היה ועולה חשד לניצול או אפליה על רקע מיני, חייב הצד בעל הסמכות בבירור עפ"י הנוהל למניעת הטרדה מינית.

 

  1. חובת דיווח: כל חבר/ת סגל אשר הובאה לפניו תלונה של תלמיד/ה או של חבר/ת סגל אחר על הפרת ההוראות שלעיל, חייב בהתנעת תהליך הדיווח לדרגים שמעליו. על חבר/ת הסגל במקרה זה לדווח על כך לסמכות שמעליו ו/או לדיקן המחלקה ו/או לאחראית מניעת הטרדה מינית.

יובהר כי אין בסעיף זה כדי לפגוע בזכותם הבסיסית של כל תלמיד ותלמידה ושל כל חבר/ת סגל לדווח על קיום יחסים מסוג אלו לכל חבר/ת סגל אחר ו/או לאחראית.

 

  1. יחסים של סמכות וכפיפות אקדמית וניהולית-ארגונית בקרב חברי/חברות הסגל הבכיר והזוטר ובקרב חברי/חברות הסגל המנהלי, וכן בקרב הסגלים האלה וביניהם לבין התלמידים/ות, דינם כדין יחסי מרות לכל דבר ולפיכך חלות עליהם ההוראות שלעיל ושלהלן.

לפיכך, כל העקרונות שבמסמך זה יחולו, בשינויים המחויבים, לגבי יחסי מרות שמעורבים בהם חברי הסגל האקדמי, חברי הסגל המנהלי ותלמידים (בתוך קבוצות אלה וביניהן, כל אימת שקיימים יחסי מרות).

 

  1. כל מקרה שבו קיים חשש סביר לכך שקיום הוראות אלה עלול לפגוע בכפיף הנתון למרות ולסמכות של בעלי סמכות ומרות, יובא לפני האחראית למניעת הטרדה מינית, לצורך הנחייה והחלטה.

 

  1. הפרת ההוראות לעיל מהווה עבירת משמעת.

[1] "חסר ישע"  – "מי שמחמת גילו, מחלתו או מוגבלותו הגופנית או הנפשית, ליקויו השכלי או מכל סיבה אחרת, אינו יכול לדאוג לצורכי מחייתו, לבריאותו או לשלומו".

 

נספח ב' – יישום החוק למניעת הטרדה מינית

המכללה האקדמית רמת גן רואה חשיבות רבה במניעת הטרדה מינית ובהגנה על המתלוננים נגד הטרדה מינית.

כדי להיערך להיענות לאתגר זה, בנתה המכללה הליך הכולל תקנון ונהלים, וכן נקבעו תפקידים ייחודיים לנושא זה:

  1. ד"ר מוטי נצר וגב' רויטל אבנר מונו כממונים על נושא ההטרדה המינית. כל סטודנט/ית או איש סגל מינהלי ואקדמי אשר חש/ה שהתקיים אירוע של הטרדה מינית בו היה/תה מעורב/ת מתבקש/ת לפנות לד"ר נצר או לגב' אבנר ולמסור פרטים על האירוע.

ד"ר נצר נמצא במשרדי התוכניות לתואר ראשון דו-חוגי בקומה השנייה של בניין 2. ניתן לפנות לד"ר נצר באמצעות המייל: moti.n@iac.ac.il או בטלפון שמספרו 03-6719932.

גב' אבנר נמצאת במשרדי מינהל הלימודים בקומה השנייה בבניין 2. ניתן לפנות לגב' אבנר באמצעות המייל:revital.a@iac.ac.il  או בטלפון שמספרו 03-6719971.

  1. כל מי שהיה עד לאירוע או הגיע לידיו מידע מתבקש לפנות לגב' אבנר או לד"ר נצר כדי למסור פרטים.אנו מבקשים להדגיש כי כל פנייה תטופל ללא הפרת הפרטיות של מוסר הידיעה.כל הודעה על הטרדה מינית תיבדק בהתאם לתקנון אשר מופיע באתר המכללה.
  2. יכולים לפנות: סטודנטים, אנשי סגל מנהלי ואנשי סגל אקדמי.
  3. משהסכים המתלונן/נת להגיש תלונה, תועבר התלונה לממונה על הטרדות מיניות ולאחר מכן לטיפול יו"ר ועדת המשמעת בהתאם לתקנון המכללה המופיע באתר המכללה (כניסה לסטודנטים ואנשי סגל).
נוהל למניעת הטרדה מינית בשפה העברית

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם