"השניות הראשונות לאחר רעידת האדמה הן קריטיות, ומי שיפעל נכון – יינצל"

חזרה לדף כתבות

"השניות הראשונות לאחר רעידת האדמה הן קריטיות, ומי שיפעל נכון – יינצל"

כך אומר פרופ' קובי פלג, מומחה בעל שם עולמי בניהול מצבי חירום, וראש התוכנית ללימודי תואר ראשון בניהול מצבי חירום ומשבר במכללה האקדמית ברמת גן. "ההמלצה היא לצאת מיד מהמבנה ולהתרחק ממנו, או להיכנס לממ"ד".

בימים האחרונים פקדו את אזורנו מספר רעידות אדמה בעוצמה נמוכה יחסית, כאשר אחת מרעידות האדמה בעוצמה שהייתה סביב 4.7 בסולם ריכטר, הורגשה ע"י תושבים רבים בישראל, בכל רחבי הארץ. לדברי פרופ' קובי פלג, מומחה בעל שם עולמי בניהול מצבי חירום וחבר בצוות המומחים של האו"ם לתאום והערכה במצבי אסון, הסיכוי שישראל תחווה רעידת אדמה משמעותית בשנים הקרובות היא גבוהה. "אחת לעשור בערך פוקדת את מדינת ישראל רעידת אדמה בעוצמה 5 ,ועל פי הסטטיסטיקה, אחת לכ-100 שנים פוקדת את האזור רעידת אדמה בעוצמה של 6 לפחות אשר עלולה לגרום לנזקים כבדים בנפש וברכוש." פרופ' פלג מציין כי בשנת 1927 ארעה בצפון ים המלח רעידת אדמה משמעותית אשר גרמה לאבדות רבות בנפש וברכוש, וכיוון ואנו מתקרבים למרחק של 100 שנים משנת 1927, עלינו להיות ערוכים לאפשרות של רעידת אדמה משמעותית באזורנו, שתורגש ובעלת פוטנציאל גבוה לנזקים בגוף ונפש בחלקים נרחבים בישראל בדגש על היישובים שלאורך השבר הסורי-אפריקני על שלוחותיו.

פרופ' פלג ציין, כי ישראל עומדת להשיק בקרוב מערכת חלוצית מסוגה בעולם שתתן התראה לאזרחים של שניות עד עשרות שניות לפני רעידת האדמה. "במצב כזה יש חשיבות רבה להיערכות האישית, אנשים צריכים לדעת מראש מהם עושים במצב שכזה ואם יפעלו בהתאם, הם כנראה יצילו את חייהם ואת מי שלידם. במקרה של רעידת אדמה יש לצאת באופן מידי מהבניין ולהתרחק ממנו ומחוטי חשמל אם ניתן, ובמידה ולא ניתן לצאת מהמבנה בזמן קצר – יש להיכנס לממ"ד, ובאין ממ"ד להיכנס לאזור מוגן יחסית כמו חדר המדרגות. צריך לדעת מראש לאן אתם הולכים במצב שכזה, להיות מוכווני מטרה ולפעול בהתאם, ומי שיעשה כך – סיכוייו להינצל גדולים. יש לפעול כך בכל רעידת אדמה, כיוון ובשניות הראשונות לא ידועה לנו עוצמתה, לכן, אל תתעכבו להרים מצלמה ולצלם את הרהיטים הרועדים, אלא פעלו במיידית בהתאם לתכנון מראש. הפעולה המיידית למעבר למקום בטוח – תציל חיים".

פרופ' פלג, מוביל בימים אלו, תוכנית ייחודית מסוגה בישראל ,ללימודי תואר ראשון (.B.A) בניהול מצבי חירום ומשבר במכללה האקדמית רמת גן. התוכנית, שמחזור הלימודים השני שלה ייפתח בחודש אוקטובר 2023, מיועדת להכשרת כל מי שעוסק בתחום החירום או שתחום ההערכות וההתמודדות עם חרום מעניין אותו: בעלי תפקידים, עובדים ומתנדבים בארגוני החרום וגופי הבטחון, משרדי הממשלה והרשויות המוניציפליות, קב"טים, עובדים ומתנדבים בארגוני סיוע הומניטריים וכל בעל תפקיד או מי שיש לו ענין בתחום החרום. התוכנית תעניק להם כלים רבים להתמודד ולנהל אירועי חירום ותרחיב את הידע שלהם בתחום מרתק זה מניסיונם של הבכירים ביותר בארץ בתחום ובעלי ניסיון מהעולם.

לדברי פרופ' פלג: "מדינת ישראל הינה מדינה שמתמודדת באופן תכוף ואינטנסיבי עם אירועי חירום ועם רמת איומים וסיכונים גבוהה מסוגים שונים. בבדיקה שערכנו, עם ראשי ובכירי גופי החירום בישראל, הם ברכו על פתיחת התוכנית והביעו רצון שאנשיהם ישתלבו בה."

מעוניינים במידע נוסף על תוכנית הלימודים? כנסו לקישור

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם