"טכנולוגיה היא משאב שמעניק יתרון עצום, לא שליט שמשתחווים לו" | ראיון עם ד"ר אלון הסגל

חזרה לדף כתבות

"טכנולוגיה היא משאב שמעניק יתרון עצום, לא שליט שמשתחווים לו" | ראיון עם ד"ר אלון הסגל

ראיון עם ד"ר אלון הסגל ראש התוכנית לתואר ראשון .B.Sc במערכות מידע ומחבר הספר "אדם במעגל טכנולוגי" שיוצא לאור בימים אלו בדפוס ובמהדורה דיגיטלית.

בעיתוי מדהים, על רקע מהפיכת ה- AI הכול כך מדוברת בימים אלו, ד"ר אלון הסגל ראש התוכנית לתואר ראשון B.Sc במערכות מידע באקדמית רמת גן, מוציא בימים אלו את ספרו "אדם במעגל טכנולוגי". בשפה קולחת הנגישה גם למי שאינם טכנולוגיים, הספר סוקר את אינטראקציית האדם-מכונה/ טכנולוגיה בראי ההיסטוריה, מהמצאת האש והגלגל, דרך המהפכה התעשייתית ועד לעידן שלנו. לרבות התייחסות בדיוק לאותן טכנולוגיות חדשניות כמו בינה מלאכותית "יוצרת" כ: Chat GPT, כמו גם לחיישני האינטרנט של הדברים (IOT), מרחבים חכמים, הדור השלישי של המרחב הדיגיטלי (WEB3)  וכמובן – מטבעות מבוזרים.

הטכנולוגיה כיתרון יחסי

לדברי ד"ר הסגל, במקור, לגזע האנושי לא היה יתרון טבעי מבחינת כוח פיזי, אלא רק את מוחו, והאנושות שרדה והתפתחה לאחר שהמין האנושי בחר לעשות שימוש במוחו לטובת פיתוח טכנולוגיות, שהפכו להיות משאב מרכזי ומשמעותי להמשך הישרדותנו.
אחת המשמעויות המעניינות של שימוש בטכנולוגיות מובא במחקר של חברת איאן מוריס. המחקר בחן 4,000 שנות היסטוריה וטען שקיים קשר מובהק בין בעלות על טכנולוגיה לבין בעלות על שאר המשאבים, וכי אלו שהצליחו להשתלט על אותן טכנולוגיות ולהפריד אותן מהעם, שלטו בעם ואף נחשבו לאלילים, בשל יכולותיהם המשופרות ואיכות חייהם הגבוהה.
בתקופות הקדומות – כך הצליחו לבנות אימפריות ואילו בתקופתנו אנו, כך נוצרים התאגידים הגדולים המחליפים את האימפריות, כשבראשם עומדים יזמים שהופכים לאלילי העם המודרניים.

אלא שזה לא כל הסיפור. כיון שלאורך השנים, כאשר טכנולוגיה חדשה התפתחה, היה זה תמיד בתהליך של ספירלה של אדם – טכנולוגיה:
"בכל תהליך של הטמעת טכנולוגיה חדשה, בהתחלה רק קומץ של Early Adaptors  מזהים את הפוטנציאל של הטכנולוגיה לשנות להם את החיים, והם מתחילים להשתמש בה. במקביל, מתחילות להתעורר התנגדויות של אנשים שמזהירים מנזקי השינוי. עם הזמן יותר ויותר אנשים נכנסים למעגל המשתמשים עד שלבסוף, כולם מצטרפים."

פרדוקס הטכנולוגיה

"אחד הפרדוקסים הגדולים של הטכנולוגיה הוא שברגע שאנחנו מתחילים להשתמש בה – אין דרך חזרה, אנחנו כבר לא מבינים איך חיינו בלעדיה וכבר לא הגיוני בעינינו לא להשתמש בה. לדוגמה: הרשתות החברתיות ששינו באופן בלתי הפיך את הדרך שבה אנחנו מתקשרים היום, ברמה הגלובלית. חרף כל הצקצוקים וההתנגדויות שהיו בהתחלה, היום גם אנחנו ואפילו הילדים שלנו כבר שם, מזמן, ואנחנו כבר לא יכולים לדמיין את החיים שלנו בלעדיהן."

"המלכוד הוא שיש כאן אלמנט שלא מאפשר לנו לעצור רגע, להסתכל ולשאול האם זה באמת הכיוון שאליו אנחנו רוצים להגיע. כלומר במקום שאנחנו נוביל את הטכנולוגיה, היא מובילה אותנו לשינויים התנהגותיים, ואנחנו רצים אחריה."

תעסוקה בעידן אדם מכונה

מתברר אם כך, שהספירלה מתחילה עם המצאת טכנולוגיה ומיד לאחר מכן המתנגדים לה ינסו לעצור אותה. לפי ד"ר הסגל, בכל כניסה של טכנולוגיה חדשה צפים אותם פחדים שהיא הולכת לקחת לאנשים את הפרנסה. "אבל המציאות מראה שכל עוד לא הגענו לנקודה הסינגולרית בה הטכנולוגיה משתווה ואף עולה על יכולות האנוש, העבודה לא תעלם, ולכל היותר חלק מהעיסוקים המוכרים יעברו שינוי וייווצרו מקצועות אחרים וחדשים."

"חשוב לזכור שטכנולוגיה היא הרבה מעבר לידע טכני ותכנות, ומערכות מידע זו אוריינות – יכולת להשתמש במיומנויות, ולהבין מהם הערכים והשינויים שהטכנולוגיה יוצרת, איך היא משפיעה על אנשים ועסקים, איך היא באה לידי ביטוי בארגון ואיך לחבר אותה לחיי היום יום שלנו.
האוריינות היא מילת המפתח. היכולת והידע לעשות שימוש נכון ואפקטיבי בטכנולוגיה, הם אלו שמולידים יזמים, חדשנים ומצליחנים, ובדיוק לשם מכוונת התוכנית לתואר ראשון במערכות מידע באקדמית רמת גן."

"התוכנית שלנו לתואר ראשון במערכות מידע מאפשרת לאנשים ללמוד היטב את עולם הטכנולוגיה על היבטיו השונים: לימודי תכנות, ומקצועות בסיס כמו מתמטיקה וסטטיסטיקה שמקנים ראיה מחקרית ואקדמית, לצד הרבה מאוד מקצועות מעשיים כמו טכנולוגיות ענן, ניהול פרויקטים, מסחר אלקטרוני, מתודולוגיות סייבר ופיתוח של מודלים עסקיים מבוססי נתונים. ובנוסף – גם ידע כללי בניהול ברמת הסמנכ"ל – שיווק, חשבונאות, כלכלה, ניהול תפעול, מש"א."

"כשהבוגרים שלנו יוצאים לשוק, הבסיס הרחב הזה, מעבר למקצועות הטכנולוגיים, פותח בניהם הרבה מאוד אלטרנטיבות והוא נותן להם את היכולת לנהל ולהתמודד עם שינויים מתוך ראיה והבנה מקיפה של הקשר בין הטכנולוגיה לעסקים, לארגון, לחברה ולאדם."

אילו טיפים יש לך לסטודנטים ולבוגרים הצעירים?

  1. הטכנולוגיה כאן כדי להישאר, אין טעם להתנגד לה, והיא גם לא עומדת במקום לרגע.
  2. כדי לא לפספס את המומנטום שהטכנולוגיה יכולה לתת, חשוב להתפתח ולהשתדרג ביחד איתה,
  3. עלינו להישאר מעודכנים ומעורים בכל התפתחות טכנולוגית , לדעת איך להשתמש בה, ולהתחיל לאמץ אותה יחסית מהר.
  4. הטכנולוגיה היא כלי, מכשיר, משאב, ועלינו לזכור להשאיר אותה במצב הזה ולא להפוך אותה לשליט שאנחנו משתחווים אליו.
  5. כדי לשמור על החלק הטוב של האנושיות ולדעת להשתמש בטכנולוגיה לטובה באחריותנו לבחון מה הטכנולוגיה עושה לנו ואיך היא משפיעה עלינו ומשנה אותנו.

אבל רגע…רגע. לפני שאנחנו מבינים טוב יותר איך לעשות שימוש אפקטיבי יותר בטכנולוגיה החדשנית, בואו נעצור רגע לחשיבה נוספת.
מחקרים מהמאה ה-20 המלמדים על יכולות מוחיות טבעיות שאותן ניתן לפתח, ללא טכנולוגיה. יכולות, שפעם כינו אותן "כישוף", והיום הן בהישג ידינו.

אז מדוע בעצם אנחנו עושים שימוש במוח המדהים שלנו כדי לפתח… טכנולוגיה?

ומדוע אנחנו ממשיכים לפתח בינה מלאכותית יוצרת ויצירתית, שעלולה לאיים לבסוף על המין האנושי?
הפרק האחרון של הספר דן בשאלות אלו, מוזמנים לקרוא ושתהיה לכם קריאה מהנה ומלמדת.

לרכישת הספר לחצו כאן

 

ד"ר אלון הסגל

ראש התוכנית לתואר ראשון במערכות מידע במכללה האקדמית רמת גן, מומחה בתחום ניהול חדשנות וטרנספורמציה דיגיטלית, תהליכי ideation  ויזמות.

בעל כ- 20 שנות ניסיון באקדמיה בתפקידי מרצה ומנהל תוכניות, ובמקביל, ראש מרכז חדשנות בלשכה לטכנולוגיות, חבר וועדת מקצוע "ניתוח נתונים" במשרד החינוך, ומרצה בתחום.

בעבר כיהן כנשיא איגוד האינטרנט בישראל, כמנהל אינטגרציה בחברת הייטק, כדירקטור מייסד ומנהל מוצר בחברות סטרטאפ.

תושב שוהם, אב לשניים, סא"ל במיל.

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם