כלי בינה מלאכותית – מדריך לסטודנטים באקדמית רמת גן | אור דניאל

חזרה לדף כתבות

כלי בינה מלאכותית – מדריך לסטודנטים באקדמית רמת גן | אור דניאל

מהפכת הבינה המלאכותית היוצרת (Generative Artificial Intelligence) משנה את הדרך בה אנו פועלים בכלל תחומי החיים וביניהם גם כיצד אנו לומדים (ומלמדים). פרופ' גבריאל סלומון ז"ל מתאר בספרו 'טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע' את הטכנולוגיה כמנוף המעצים את יכולות האדם כמטאפורה לתפקיד הטכנולוגיה. ספרו נכתב עוד בשנת 2001 ואילו היה נכתב היום ככל הנראה המנוף (הטכנולוגיה) היה מתואר כחללית על סטרואידים. כשם שהמנוף מאפשר להרים משאות כבדים, כך גם כלים אלו יסייעו לכם במהלך המסע הנכסף בעקבות התואר.

מסכמי המאמרים

'מסכמי המאמרים' הם כלים המאפשרים כשמם לסכם מאמרים. יתרה מזאת, ביכולתם לעשות הרבה מעבר לכך וניתן לנהל 'דו-שיח' עם המאמר בשאילת שאלות על המאמר. במהלך הלימודים האקדמיים, ובייחוד בשנים הראשונות, אנו מוצפים במאמרים לקריאה ולכן כלים אלו יוכלו לסייע לעמוד בהצפת המידע. אם אתם מחפשים תשובה לשאלה ספציפית למאמר פשוט תשאלו את הכלי הבא chatpdf שהיה בין הראשונים שעושה בדיוק את זה. היכולות שלו חזקות מאוד וניתן ממנו לבקש לסכם מאמר ולשאול שאלות על המאמר בלחיצת כפתור – כל שצריך הוא להעלות לו את המאמר (שומר את המאמרים, מוגבל בכמות שאילת שאלות ביום). בכדי להתגבר על המגבלות החינמיות הנה כלים דומים כמו Chatpdf: monica.im ו- chatwithpdf. בונוס למתקדמים: הכלי humata.ai מאפשר להעלות מספר מאמרים ביחד ולשאול שאלות המצליבות מידע ממספר המאמרים שהעלאתם. המשימה של מציאת מידע משותף או מציאת הקשר בין מאמרים שהייתה לוקחת שעות ואולי ימים לפני כן נעשית היום בלחיצת כפתור.

ה'עוזרים האישיים (צ'ט-בוטים)

הכוונה ב'עוזר האישי' הוא בצ'ט-בוט שאתה מתכתב והוא מסייע לך בתהליכי הלמידה. הלמידה מתרחשת בצורה שאתה שואל שאלות והבוט עונה. זה לא טריוויאלי ועכשיו לא צריך לחכות שמישהו ייתן מענה. יש לכם מורה פרטי שזמין תמיד, לא מתעייף ומכיל אינספור מקורות מידע. היתרון הגדול ביותר שהוא מאפשר לכל מי 'שמתבייש' לשאול ללא חשש. הראשון בקטגוריה זו הוא ChatGPT של חברת OpenAI ששינה את המציאות לגבי בינה מלאכותית יוצרת בעולם. שווה מאוד להתנסות בו והוא יכול לשמש בכל השפות למשימות מגוונות מאוד החל מתרגום לשפות אחרות, ללמוד לכתוב בסגנון מסוים ועוד (חינמי בגרסה 3.5). לאחרונה מייקרוסופט השיקה את CoPilot (לאנדרואיד, אייפון) הוא בנוי על הגרסה המתקדמת יותר של ChatGPT בגרסה 4.0 בחינם! (לא צריך לשלם על ChatGPT). בונוס למתקדמים: כלי חזק מאוד הוא claude.ai המציג יכולות מתקדמות מאוד במתן התשובות שלו (ומאפשר גם העלאת מאמרים וסיכומם).

מסכמי הסרטונים

'מסכמי הסרטונים' הם כלי בינה מלאכותית שכל תפקידם הוא לסכם סרטונים מיו-טיוב. הרבה פעמים אין לנו זמן או רצון לצפות בהרצאות ארוכות במיוחד ולכן כלים אלו יכולים לסייע מאוד. הכלי הראשון פשוט מאוד לשימוש הוא summarize.tech שמתמצת הרצאות של כשעה וחצי לאורך של דף וגם מציג סיכום לפי זמנים. כלי נוסף הדומה לראשון בקלות השימוש הוא Koala שניתן להשתמש גם בו. רגע לפני שאסגור את הסגמנט הזה, אמליץ על תוסף לדפדפן הכרום בשם Sider.AI המאפשר להשתמש בכמה מנועי בינה מלאכותית בכדי לספק לכם תמצות של הסרטון (הוא מאפשר גם יכולות נוספות שווה לשחק איתו). מתקינים אותו בלחיצת כפתור ולאחר מכן בכל סרטון יו-טיוב יופיע מצד שמאל הכפתור 'סיכום'. תוסף מעולה נוסף הוא YoutubeDigest שהוא מאוד קל לשימוש. שניהם יסכמו גם עברית (בתחום זה עברית היא אתגר ונכון לזמן זה לא יבצע זאת באופן מושלם). חשוב לדעת כי קיימת מגבלה טכנית לסוג כלים אלו- אם אין כתוביות לסרטון הוא לא יוכל לסכם לכם אותו.

כקצב התקדמות הטכנולוגיה גם אנחנו צריכים להיות גמישים ואסור להישאר מאחור. מומלץ מאוד להתחיל לשלב את הכלים הללו בדרך בה אתם לומדים (ומלמדים). חשוב לי לסייג את השימוש בכך שצריך להפעיל גם אחריות, ביקורתיות ושיקול דעת בשימוש בכלים הללו, שכן ישנן גם 'סכנות' בחוסר דיוק של התשובות ו'שיטוח' התוכן (הסכנות של 'תמצות' מאמרים או סרטונים). למרות 'הסכנות', היתרונות גדולים ומומלץ להשתמש בכלים הללו במשימות השונות העומדות לנגד עיניכם. בפוסט הבא 'כלי בינה מלאכותית שיעשו לך את התואר (חלק ב')' אציג כלים מתקדמים העונים על צרכים מגוונים נוספים.

 

 

תמונה של אור דניאל כותב המאמר

אור דניאל

ארכיטקט למידה, חוקר וחדשן בטכנולוגיות למידה הבעלים של אתר Learntech.co.il. ביום יום מנהל למידה ופיתוח ארגוני בחברה גלובלית. פרסמתי בשנת 2021 ספר עיון מקצועי בעולם הלמידה בשם 'למידה אבולוציונית' להורדה בחינם כאן. בעל תואר שני בטכנולוגיות למידה, תעודת הוראה, הכשרות גוגל, סייבר ועוד. בעברי ניהלתי מחלקות למידה בהייטק ועסקים גלובליים, שימשתי כקצין חקר ופיתוח הדרכה בחיל האוויר, ניהול תכניות רובוטיקה בטכניון וניהול מרכז ליזמות. יש לי בלוג 'נגיסי ידע' ואת הפודקאסט 'רעב לידע פודקאסט עם אור דניאל'. ייסדתי את קהילת 'טכנולוגיות למידה בהישג יד' בפייסבוק המונה מעל ל- 9,500 חברים, ערוץ הטלגרם הגדול בישראל העוסק ב- 'טכנולוגיות למידה' המונה למעלה מ-1,300 מנויים.

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם