"לפני מוצר, טכנולוגיה ושירות, קודם כל הקרנות מסתכלות על האנשים" | הכירו את המנטור רפאל מיארה

חזרה לדף כתבות

"לפני מוצר, טכנולוגיה ושירות, קודם כל הקרנות מסתכלות על האנשים" | הכירו את המנטור רפאל מיארה

ראיון אישי עם רפאל מיארה, יזם ומומחה להערכת שווי חברות וסטארט-אפים ולניהול הון של חברות פרטיות, שמשמש כמנטור בתוכנית לתואר ראשון דו-חוגי בניהול וחדשנות ויזמות.

אז מי אתה רפאל מיארה?

אני יזם ומומחה להערכת שווי חברות וסטארט-אפים ולניהול הון של חברות פרטיות. נשוי, אב ל-4 ילדים, מתגורר בפולג. עובד כיום בחברת ה- Family Office הבינ"ל Binder @ Partner. אני מנהל שם את מחלקת Private Equity שאחראית על פעילות ההשקעה. זה דומה מאוד לקרן הון סיכון ורוב המשקיעים שלנו הם משפחות מאירופה וגם מהארץ. עברתי מסלול קריירה מאוד מגוון ומעניין והייתי אפילו מאמן טניס ומורה לפסנתר.

איך התחילה הקריירה שלך?

סיימתי בצרפת לימודים לתואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ולתואר שני במנהל עסקים בהתמחות במימון, וחיפשתי משהו שונה, מהמסלול הטבעי של לעבור בבנקים להשקעות ובשוק ההון בלונדון או בניו יורק. התראיינתי בחברה שהציעה לי להתמחות בניו יורק, סידני או תל אביב, הגעתי לארץ ל-3 חודשים עם תכנון לחזור לצרפת ולהמשיך בלימודי הדוקטורט – אבל הדברים התגלגלו אחרת.

התפקיד הראשון שלי היה כעוזר מנהלת האסטרטגיה של פרסום "אריאלי", בתקופה ההיא, בלי עברית, זה היה מאוד מאתגר, וכשהתפוצצה בועת ההיי טק של 2001 החלטתי שהדרך הכי טובה להצליח כאן זו ללמוד את השפה העברית ולכן נרשם ללימודי המשך במימון וחשבונאות  באוניברסיטת תל-אביב. במסגרת הלימודים עשיתי קורס של הערכת שווי חברות ושם התאהבתי בתחום, במודלים המתמטיים ובחשיבה היצירתית שהוא דורש.

ואיך הגעת ליזמות?

עבדתי 3 שנים במחלקה הכלכלית של קסלמן וקסלמן כראש צוות של המחלקה להערכת שווי חברות ומכשרים פיננסיים. עבדנו עם מודלים מאוד מורכבים ועוצמתיים אבל גם הם, עדיין הותירו הרבה מקום לטעויות אנוש, ומכאן נולד הרעיון שלי ושל חבר נוסף שלי, לפתוח סטארטאפ בתחום הפינטק בו פיתחנו פלטפורמה לניהול הון של חברות פרטיות והערכת שווי של סטארטאפים וקרנות הון סיכון. המיזם הצליח, הייתי שם 10 שנים גם כיזם וגם כמנכ"ל, ועד היום הפלטפורמה משמשת הרבה מאוד קרנות הון סיכון וסטארטאפים.

ב- 2019 נרכשנו על ידי חברת אלטשולר שחם בנפיט, ואני התחלתי לעבוד שם. הקמתי את המחלקה הכלכלית מאפס ואחרי קצת יותר משנה היו לנו כבר 10 כלכלנים ומאות לקוחות וקרנות וסטארטאפים, וקודמתי לתפקיד סמנכ"ל אסטרטגיה של החברה. לפני כחצי שנה עזבתי את התפקיד והצטרפתי ל- Binder @ Partner.

במקביל, כשעבדתי בקסלמן וקסלמן גם הקמתי עם שותפה רשת חנויות בגדים שקיימת עד היום.

במבט לאחור, איך הכול מתחבר בעיניך?

כל המסלול שעשיתי בקריירה תרם למה שאני עושה היום. משנת 2007 אני חי את האקו – סיסטם של הסטארטאפים. בקלסמן וקסלמן דרך העיניים של ייעוץ כלכלי. אח"כ כיזם – היה לי המזל להיות בין 2% של הסטארטאפים שהצליחו להגיע מהקמה לאקזיט, עברתי את כל המסלול וזה ניסיון מאוד נדיר. באלטשולר שחם היה לי המבט של ה- Corporate ועכשיו, אני מהצד של המשקיעים. כך שיש לי ראיה 360 של האינטרסים השונים של כל הצדדים המעורבים.

ומה ההמלצות שלך ליזמים צעירים?

אני מאוד ממליץ לצבור ניסיון תעסוקתי לפני שמקימים סטארטאפ, משתי סיבות: הסיבה הראשונה היא שהרבה מהרעיונות לסטארטאפים נולדים תוך כדי עבודה, כשנתקלים בדברים שלא עובדים מספיק טוב. הסיבה השנייה היא שאין תחליף לניסיון תעסוקתי. השכלה זה אמנם הבסיס אבל רק הניסיון בשטח מלמד באמת לנהל אנשים, לעמוד בלחץ ובלו"ז, לקבוע סדרי עדיפויות, להתנהל מול לקוחות, מול ממונים ומול כפיפים. בלי זה רוב היזמים לא יצליחו, במיוחד כשבהתחלה אתה המנכ"ל ועושה בעצמך את הכול – גם פיתוח עסקי, גם ניהול כספים, אסטרטגיה שיווקית, תוכנית עסקית, גיוס משקיעים ועוד.

מהניסיון שלי, העמדה של היזם היא הזווית הכי מאתגרת בכל המסלול – חייבים להיות כל הזמן אקטיביים – לשווק, לדאוג לגיוס כספים, להיות יצירתיים ולחסוך כסף, וכל זה תחת אי וודאות אם יהיה לך משכורת בחודש הבא. גם בהמשך יש אתגרים, אבל אחרים, כמו למשל העבודה עם מתכנתים, הם מאוד רגישים וצריך שם המון פסיכולוגיה.

עוד משהו שחשוב ליזמים לדעת הוא שעוד לפני המוצר, הטכנולוגיה והשירות – הקרנות קודם כל בוחנות את האנשים. האם הצוות משלים אחד את השני? האם  מעבר לתוכניתנים יש גם ידע בשיווק ובפיתוח עסקי? ובנוסף, קריטריון מאוד מהותי שכולם שמים עליו דגש הוא שאחד היזמים עבר כבר אקזיט וזה לא הסטרטאפ הראשון שלו. יש טעויות יקרות שעושים רק במיזם הראשון, וכמה שאתם חכמים ושקולים, אי אפשר להימנע מהן.

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם