סקר הכלים הגדול בעולם לכלים טכנולוגיים ללמידה 2022 | אור דניאל

חזרה לדף כתבות

סקר הכלים הגדול בעולם לכלים טכנולוגיים ללמידה 2022 | אור דניאל

מכירים/ות את ג'יין הארט? הארט היא מומחית המאגדת כלים טכנולוגיים ללמידה כבר משנת 2007 (מוכרת מאוד בעולם הלמידה). החודש התפרסם סקר הכלים הגדול והוותיק בעולם אותו הארט מובילה, הסקר מבוצע ב-16 השנים האחרונות ונערך אחת לשנה. אם כך, מהם הכלים הטכנולוגיים ללמידה המובילים בעולם? ומהם הכלים המרכזיים ביותר בעבודתם של אנשי ונשות הלמידה בארגונים? בונוס- תמצאו גם המלצות חמות.

מתופעה שולית אל מרכז הבמה

הקורונה הובילה את הלמידה מרחוק והלמידה הדיגיטלית אל מרכז הבמה. אין ילד/ה, הורה או אדם בעולם שאינו יודע מה היא 'למידה מרחוק' או 'למידה דיגיטלית'. יתרה מזאת, רוב גדול באוכלוסייה משתמש באחד הכלים הדיגיטליים בעצמו בצורה רחבה מאוד ובאופן קבוע בשנתיים האחרונות.

נתונים מדו"ח עתיד העבודות של הפורום הכלכלי העולמי (מוזמנים/ות להאזין לפרק פודקאסט קצר של 10 דק' על הדו"ח) מציינים כי 84% מהמעסיקים מנהלים תהליכי דיגיטציה ואימוץ טכנולוגיה מואצים לארגון. המציאות מראה גדילה משמעותית בפוטנציאל לעבודה מרחוק, 44% מכוח העבודה פועל מרחוק. 40% מהעובדים יידרשו לרכישת כישורי בסיס חדשים קריטיים לתפקודם בחמש שנים הקרובות. בנוסף, 50% מכלל העובדים בעולם יצטרכו הכשרה מחדש! ומי לדעתכם/ן יצטרכו ליצור את ההכשרות הללו? אתם/ן. עתיד מקצועות הלמידה (ניהול, פיתוח והערכת למידה) נראה מבטיח יותר מאי-פעם.

עשרת הגדולים – האם הכלים הכי פופולריים הם הכי טובים?

מתוך: https://www.toptools4learning.com/

זוהי שאלה פילוסופית המכילה בתוכה משתנים רבים ומובילה לוויכוחים אינסופיים. עדיין, אנחנו לומדים מהסקר שאין 'תנודות' קיצוניות בכלים הפופולריים ביותר (שמרו על מקומם). יו-טיוב (YouTube) נמצאת במקום הראשון ככל הנראה בגלל היותה הפלטפורמה 'ספרייה' הענקית בעולם המתחדשת חדשות לבקרים. בנוסף, תוכן מבוסס וידיאו הוא סוג התוכן האהוב והנוח על הלומדים. כדאי להכיר את וימיאו הישראלית (Vimeo) המתחרה של יו-טיוב במקום ה-20.

פאוורפוינט (PowerPoint) איננו מפתיע במקום השני מאחר והוא בשימוש אינטנסיבי בכלל הארגונים וכן בלמידה. כך גם מסמכי גוגל (Drive) במקום ה-6 וכן וורד (Word) במקום ה-8. חשוב לציין שכלים שיתופיים כמו מסמכי גוגל מהווים כלי עבודה משמעותיים, באופן כללי כלים שיתופיים הם עתיד הן בלמידה בארגונים והן בכלל תהליכי העבודה. הצורך בשיתופיות מוביל אותנו לכלי שאולי שמו הפך להיות פופולרי כמו נגיף הקורונה בתחילתו, יכולים/ות לנחש איזה כלי? לא טעיתם/ן – הזום (Zoom) במקום ה-5 והמפתיע (או לא?). טימס (Teams) במקום ה-4 עוקף את זום, דבר המראה לנו את החשיבות של מוצרים המגיעים כ-Suite (כלומר, מוצרי מיקרוסופט מגיעים כחבילה לשימוש ארגוני). טימס וזום משמשים ככלים ללמידה סינכרונית מרחוק.

סוג כלים שקרנם עולה בשנים האחרונות בייחוד כי הם מאפשרים לכל אחד ואחת להשתמש בהן בקלות ואינטואיטיביות אלו הן כלי ה-NO CODE. כלומר, כלים שאיננו צריכים לדעת קוד או להתמקצע במהלך שנים כדי לעבוד עימם. למשל, קאנבה (Canva) המאפשר לייצר תוצרי למידה גרפיים נפלאים ללא הצורך להיות מעצב. וורדפרס (WordPress) המאפשרת לכל אחד להקים אתר ללא הצורך לדעת לתכנת. אנו נראה עוד ועוד כלים מסוג אלו שישתלטו על כלל שווקי הכלים הטכנולוגיים ביניהם גם כלים טכנולוגיים ללמידה.

תוכן מבוסס אודיו נכנס לרשימה בעזרת ספוטיפיי (Spotify) במקום המכובד ה-26. תוכן מבוסס 'אודיו' מאפשר 'למידה אגבית' המאפשרת לנצל זמן 'מת' (דוג' פקק תנועה) ללמידה והתפתחות. למידה אגבית עם תוכן מבוסס אודיו שינו את חייהם של מיליונים מסביב לעולם ניתן לראות זאת בצמיחת תופעת הפודקאסטים והפיכתה למיינסטרים.

רגע לפני שנצלול להמלצות של הכלים המרכזיים ביותר, אציין שלושה עקרונות חשובים:

  1. תמיד לשאול 'מה מטרות הלמידה?' בתהליך מיפוי הצרכים תשאלו מה אני רוצה שהלומד/ת ידע לעשות בסוף ההדרכה/תהליך הלמידה – קבעו מטרות בלמידה.
  2. להתאים חימוש למטרה: הגדרת מטרות הלמידה מהוות את הדרך שלנו לבנייה של אותו שיעור או תוצר למידה. בקביעת המטרות בלמידה אנו עושים שימוש ברמות הלמידה של בלום (הטקסונומיה של בלום). הנה כלי נפלא הקרוי 'גלגל הפדגוגיה' שיעזור לכם/ן להתאים את הכלי הטכנולוגי לרמות החשיבה שקבעתם במטרות. צריך לזכור כי סוג הפתרון הרצוי צריך להתחשב גם בלוחות זמנים ותקציבי הארגון ודעו כי באמתכם אינספור פתרונות למידה אפשריים החל מסדנא פרונטלית, שיעור מבוסס וידיאו, לומדה ועוד. בחרו את הכלי האפקטיבי ביותר העומד לרשותכם.
  3. זכרו תמיד כי הטכנולוגיה היא הדרך לא המטרה. רבים מבקשים להשתמש בכלי טכנולוגי להדרכה כזו או אחרת כדי שיהיה 'מגניב' או יותר 'מעניין' ואינני מטיל ספק בחשיבות של אלו רק לזכור שהטכנולוגיה עוזרת לנו לממש את מטרות הלמידה.

מהם הכלים המרכזיים ביותר בעבודתם של אנשי ונשות הלמידה בארגונים?

כלים משמעותיים בסל הכלים של מפתח/מעצב למידה הם מחוללי למידה (Authoring  tools). במרבית מודעות הדרושים תיתקלו ב: סטורליין (פוסט מומלץ 'מתחילים לעבוד עם סטוריליין') הידועה גם כ-Articulate במקום ה-15 ברשימה. קמטסיה (Camtasia) במקום ה-23 ברשימה. במרבית משרות פיתוח מיקרו (משרות התחלתיות) כלים אלו נדרשים. חשוב לציין כי בארגוני הייטק בהם קצב התעדכנות המידע כה גדולים, נוצר מצב שהשימוש ביצירת 'לומדות' (לרוב מבוססת על סטורליין) מתייתר. כלומר, ישנו מעבר לכלים ליצירת תוכן מהירים וזולים יותר. למרות זאת, כלים אלו עדיין נמצאים בדרישה גבוהה במרבית המשרות.

היתרון התחרותי שאמליץ עליו עבורכם/ן הוא להיות זמישים (זריזים וגמישים). הכוונה שלי היא בבחירה והתמחות בכלים שהם קלים יחסית לתפעול ונותנים ערך רב בזמן קצר באיכות גבוהה.

להלן הכלים המומלצים להתמקצע בהן אשר ייתנו לכם/ן ערך תחרותי רב:

  1. סרטוני סמן: השתמשו בסקרין-קאסט-או-מטיק (הכל נשמע טוב יותר באנגלית) Screencast-O-matic במקום ה-40. כלי חזק מאוד המאפשר גם הקלטת סרטוני סמן ועריכת סרטוני סמן. בנוסף, קל ואינטואיטיבי עם עורך וידיאו חזק מאוד המאפשר גם שליטה במסך ירוק, אפקטים, היילייט (הדגשה), כותרות ויכולות יצירת כתוביות (גם בעברית, לא מושלם אבל נפלא).
  2. יצירת 'מיני לומדות' ותוכן אינטראקטיבי: כלי 'לא-קוד' נפלא בשם ג'ניאלי (Genially) המאפשר יצירת תוכן אינטראקטיבי. בנוסף, כלי חזק ואהוב עליי מאוד הוא H5P במקום ה-76 והייחודיות שלו שיש לו אפשרות לייצר למעלה מ-30 סוגי תוכן שונים (סרטון אינטראקטיבי ו-Branching scenario אהובים עליי מאוד). שני כלים אלו בעלי יכולות הטמעה במערכות ניהול למידה, המאפשרות מעקב אחר התקדמות הלומדים.
  3. מערכות ניהול למידה (LMS): ברשימה ניתן למצוא רק את מודל (Moodle) במקום ה-39 קרוב לוודאי כי היא חינמית (קוד פתוח) ובשימוש נפוץ במוסדות להשכלה גבוהה. בארגונים מודל אינה בשימוש נפוץ וישנם עשרות ומאות מערכות ניהול למידה. חשוב להכיר את היכולות של מערכות אלו ומהם קבצי SCORM איך הם עובדים ועוד. אם אתם/ן מתכננים/ות לעבוד באקדמיה, מאוד כדאי להכיר את מודל. אך זכרו כי בישראל תמצאו שונות רבה במערכות אלו בארגונים.
  4. WordPress הוא כלי 'לא-קוד' וכל אחד יכול/ה להקים אתר המשלב מערכת ניהול למידה (מוזמנים להציץ בקורס חינם 'קורס איך לבנות אתר קורסים'). לדעתי, עתיד פיתוח התוכן ומערכות ניהול הלמידה יהיה מצוי במערכות 'לא-קוד' שהם גם 'קוד-פתוח' כמו וורדפרס. הגמישות, העלויות הנמוכות, הקלות בהן ניתן להקים ולנהל את תוכן הלמידה הוא מ-ט-ו-ר-ף בהשוואה לכל מערכת אחרת.
  5. למידה סינכרונית מרחוק: כלים שציינו כבר קודם כמו טימס, זום. בנוסף, גוגל מיט במקום ה-51 ואחרים. הדגש כאן הוא לשים לב כי אי אפשר להעתיק למידה בכיתה ללמידה סינכרונית מרחוק. צריך לבנות את השיעור כולו בצורה אחרת, לייצר אינטראקציות, לכבות לסירוגין שיתוף מסך ופשוט לדבר, ליצור פעילות בחדרים ועוד. חשוב לשלב שיטות למידה מגוונות בלמידה סינכרונית מרחוק (למעשה, בכל למידה).
  6. למידה מבוססת וידיאו: כמו שציינתי קודם היא משמעותית, נוחה ואפקטיבית (בהינתן והיא מבוצעת טוב). כלי חשוב, משמעותי וחזק הוא פרימיר פרו (Premiere Pro) במקום ה-80 ברשימה. פרימיר הוא כלי לעריכת וידיאו, המצריך זמן ללמידה. היעזרו באלפיי סרטוני הדרכה הנמצאים ברשת.
  7. למידה מבוססת אודיו: עריכת אודיו ניתן לבצע בקלות עם אודיסיטי ( Audacity) תוכנה קוד-פתוח חינמית ונוחה. גם כאן, ייקח זמן לתרגל ולהבין את התכונה. כמו פרימיר ישנם אלפי סרטוני הדרכה ברשת. אין דרך טובה ללמוד כלים מאשר להתנסות בעצמכם/ן.

רגע לפני שדרכינו ייפרדו, דעו כי אף כלי לא ילמד אתכם/ן את העקרונות החשובים של תאוריות בלמידה, הפסיכולוגיה של הלמידה, הזיכרון האנושי, איך ליצור חווית למידה, העקרונות של מאייר עוד ועוד ועוד. עבור כל אלו צריך לרכוש את הידע במקצוע הלמידה. מוזמנים/ות לקרוא את ניתוח התובנות של ג'יין הארט כאן.

______________________

אור דניאל

אור דניאל

ארכיטקט למידה, חוקר וחדשן בטכנולוגיות למידה הבעלים של אתר learntech.co.il. ביום יום מנהל למידה והתפתחות בחברת BGTECHS (חברת Watertech גלובלית). פרסמתי בשנת 2021 ספר עיון מקצועי בעולם הלמידה בשם 'למידה אבולוציונית'. בעל תואר שני בטכנולוגיות למידה, תעודת הוראה, הכשרות גוגל, סייבר ועוד. בעברי ניהלתי מחלקות למידה בהייטק ועסקים גלובליים, שימשתי כקצין חקר ופיתוח הדרכה בחיל האוויר, ניהול תכניות רובוטיקה בטכניון וניהול מרכז ליזמות. יש לי בלוג 'נגיסי ידע' ואת הפודקאסט 'רעב לידע פודקאסט עם אור דניאל'. ייסדתי את קהילת 'טכנולוגיות למידה בהישג יד' בפייסבוק המונה מעל ל- 6,900 חברים, ערוץ הטלגרם הגדול בישראל העוסק ב- 'טכנולוגיות למידה' המונה למעלה מ-1300 מנויים (המפרסם משרות מדי שבוע).

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם