"להיות יועצת חינוכית זה לא רק מקצוע – זו שליחות" | הכירו את ד"ר שרה סוויד

חזרה לדף כתבות

"להיות יועצת חינוכית זה לא רק מקצוע – זו שליחות" | הכירו את ד"ר שרה סוויד

הכירו את ד”ר שרה סוויד, ראשת החוג החדשה לתואר השני בייעוץ חינוכי במכללה האקדמית רמת גן, מרצה ותיקה ומוערכת שמביאה לתפקיד לא רק ידע אקדמי וניסיון עשיר, אלא גם תשוקה אמיתית ומדבקת לעולם הייעוץ והעבודה עם אנשים.

ד"ר סוויד, איך הגעת לעולם הייעוץ החינוכי?

במקרה שלי, כבר בילדות הכיוון שלי היה ברור. בכיתה ו' מכרה עשתה לי ניתוח גרפולוגי ונכתב בו שאעסוק בעתיד בעבודה עם אנשים – כפסיכולוגית, עובדת סוציאלית או יועצת חינוכית.
היא צדקה. למדתי ייעוץ חינוכי ועבדתי בתחום, אחר כך חייתי באוסטרליה, שם שימשתי פקידת רווחה וגם הרצתי באוניברסיטה. כשחזרתי לארץ פתחתי קליניקה פרטית, טיפלתי ולימדתי שיטות טיפול – ביניהן 'העבודה' של ביירון קייטי – ולבסוף חזרתי לאקדמיה.

איך את רואה את המקצוע ומה השתנה בו בשנים האחרונות?

היועצים החינוכיים הם "סוכני שינוי" שמעצבים את עולמם של תלמידים בגילאים קריטיים, בתחילת חייהם. הדבר שהכי משפיע על תחושת הרווחה שלנו הוא הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו, וליועצים יש יכולת עצומה להשפיע, גם ברמה האישית וגם ברמה המערכתית. אנחנו עוזרים לאנשים לראות את הסיפור של עצמם דרך משקפיים אחרים ומאפשרים להם לשנות את הסיפור שהם מספרים לעצמם, ודרך זה לשנות את כל החיים שלהם. לכן בעיניי, זה מקצוע של שליחות אמיתית, עם הרבה מאוד סיפוק והשפעה.

התפקיד שלנו מגוון מאוד. היועצת לא מסתכלת רק על ציונים והישגים אלא על כל המכלול שהוא הילד – וגם על המורים, ההורים והמערכת כולה. זה מקצוע שמשלב עבודה פרטנית, ליווי רגשי ותכניות מערכתיות. כיועצים, השפה שלנו היא לא שפת הדרישות, אלא שפה של הקשבה, הבנה והעצמה.

ועכשיו, בתקופה האינטנסיבית שאנחנו חיים בה, הייעוץ החינוכי הפך למורכב מתמיד. אבל יחד עם זאת, הנתינה העצומה שיש בתפקיד הזה נותנת המון כוח. גם מחקרים מראים שאנשים שעוסקים במקצועות של נתינה מאושרים יותר.

כראשת חוג חדשה – מהם הדגשים שלך?

חשוב לי שהסטודנטים יקבלו כלים אקדמיים ומעשיים, אבל לא פחות חשוב לי התהליך האישי שהם עוברים. להיות יועצת זה לא רק לשלוט בשיטות ובתיאוריה. זה קודם כל לשאול – מי אני כשאני פוגשת אדם אחר? איזה יחס אני מביאה איתי? אני רוצה שהסטודנטים ילמדו לזהות את עצמם, יבינו את הסיפורים שהם מספרים לעצמם, וידעו איך לשנות פרספקטיבה. בסוף, היכולת לייעץ לאחר מתחילה מהיכולת לייעץ לעצמך.

אני תמיד אומרת לסטודנטים שהמקצוע שלנו לא נגמר עם התעודה. זהו מסע של למידה מתמשכת, של רפלקציה ובחינה עצמית. יועצת טובה היא זו שיש לה את הביטחון גם לשהות באי־ודאות, לבקש עזרה, לעצור, לחשוב מחדש. זו היכולת לשאת רגעים שבהם אין תשובה מיידית – ולצמוח מהם.

מעבר לזה חשוב לי להקל על הסטודנטים, שחלקם מגיעים ללימודים תוך כדי עבודה ומשפחה. אני מעריכה מאוד את ההשקעה הזו, ואנחנו עושים הכל כדי להפוך את התהליך לנגיש ומכיל.

איך היית רוצה שסטודנטים יחוו את הלמידה אצלכם?

אני רוצה שהם יבואו בשמחה, שירגישו נעים בכיתה, ושהלמידה תהיה עבורם מהנה ומשמעותית. חשוב לי מאוד הקשר בין הלימודים לשטח, וגם חדשנות פדגוגית – הוראה פעילה ולמידה שמערבת ומייצרת חוויה אישית. שילבנו גם בתוכנית גישות טיפול עדכניות כמו TEAM-CBT, התמודדות במצבי דחק ומשבר וחוסן נפשי.

בסוף, זה לא רק תואר – זו גם דרך לגדול כאדם. מה מייחד את התוכנית שלכם?

אנחנו מחפשים אנשים שרוצים להיות שם בשביל אחרים – ולקבל כלים אמיתיים כדי לעשות את זה.

מהיום הראשון הסטודנטים מקבלים כלים שהם יכולים ליישם בשטח.

כוח העל שלנו הוא הסגל שלנו. יש לנו צוות יוצא דופן של יועצים ותיקים, מטפלים ואנשי מקצוע עם ניסיון עשיר ורגישות גדולה. מעבר לידע, הם מביאים הקשבה אמיתית ומקצועיות, אנחנו מכירים אישית כל סטודנט ומלווים אותו לאורך הדרך, וזה מה שמאפשר לסטודנטים להיכנס לתואר כשהם במקום אחד ולצאת ממנו כשהם במקום אחר לגמרי ועם כלים שהם לוקחים גם לחייהם האישיים, למשפחות ולמערכות היחסים.

בעיניי, זו הגדולה האמיתית – כשהשינוי מתחיל מבפנים, ומשם זורם החוצה. אני תמיד מתרגשת לראות סטודנט שיושב בכיתה ונופלת לו תובנה, שמשפרת גם את החיים האישיים שלו. אנחנו מספקים בסיס יציב וכלים מגוונים לעבודה ייעוצית וטיפולית משמעותית.

אחת הסטודנטיות שלנו סיפרה שבשנה הראשונה ללימודים הצליחה ליישם כלי פשוט שלמדה בקורס – והשיחה שניהלה עם תלמיד הפכה לנקודת מפנה עבורו. סטודנטית אחרת סיפרה על כלי שלמדה בקורס חוסן נפשי ששינה את כל חווית הלימודים שלה  – זה בעיניי הכוח של הלימודים אצלנו.

ומה את מאחלת לבוגרים ולבוגרות כשיסיימו את התואר ויצאו לשטח?

קודם כל, אני מעריכה מאוד כל מי שבוחר במקצוע של נתינה. זה לא מובן מאליו לבחור להיות שם בשביל האחר. אני מאחלת לבוגרים ולבוגרות שלנו לזכור שהם לא חייבים לדעת את כל התשובות – אלא להיות שם עם הקשבה, סבלנות ורצון טוב, שזה הכוח האמיתי של היועצת החינוכית ושל כל אדם שעוסק בנפש האדם.

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם