"להיות קשוב, להעניק השראה ולעודד לשאול שאלות"| הכירו את ד"ר ניסים אוחנה

חזרה לדף כתבות

"להיות קשוב, להעניק השראה ולעודד לשאול שאלות"| הכירו את ד"ר ניסים אוחנה

הכירו את ד"ר ניסים אוחנה, מרצה בתוכניות לתואר שני במנהל מערכות בריאות ולתואר ראשון בניהול במערכות בריאות.

ספר קצת על עצמך

אני מרצה למנהל מערכות בריאות וניהול מערכות בריאות בתוכניות לתואר ראשון ולתואר שני. בוגר הטכניון בהצטיינות ומומחה ברפואת עור ומין, בוגר תואר שני מאוניברסיטת הווארד במינהל ציבורי במיקוד מנהל מערכות בריאות, ובוגר המכללה לביטחון לאומי. קריירה כרופא בחיל הרפואה במגוון תפקידים עד סגן קצין הרפואה הראשי. בין התפקידים הציבוריים –  שימשתי כסגן מנהל בית החולים 'העמק' בעפולה וכמנהל בית החולים השיקומי הרפואי 'רעות' בתל אביב. בשנים האחרונות עוסק במיזמים שונים בתחום הבריאות.

איך אתה תופס את תפקיד ההוראה?

איכות מערכת בריאות תלויה רבות בהון האנושי המפעיל אותה. אני רואה זאת זכות וחובה לעסוק בהוראה ולהנחיל לדור הבא את הידע והניסיון שצברתי כדי לאפשר יצירת תשתית ניהולית איכותית ושיפור מערכת הבריאות. בנוסף לכך, בשנים האחרונות תחום מערכות בריאות הולך ומתפתח עם אפשרויות רבות ומגוונות בשלל ארגונים ותפקידים – קופות חולים, בתי חולים, משרד הבריאות, מלכ"רים וסקטור פרטי –  ומשמש יעד לקריירה של יותר ויותר אנשים צעירים. מגיפת הקורונה העלתה את המשיכה לעולם הבריאות. במכללה לומדים גם כאלה שתחום הבריאות קוסם להם והם עושים הסבה מקצועית מקריירות אחרות.

מרצה הוא סוג של שליח ציבור שיכול להעניק לסטודנט ערך רב מתוך הניסיון והתובנות שלו. בראש ובראשונה מרצה צריך לחזור להיות מורה במובן הישן והטוב של המילה. הוא צריך לאהוב את האנשים אותם הוא מלמד, להיות קשוב אליהם, להעניק להם השראה ולשמש עבורם מודל ומקור לחיקוי. עליו להכיר את נפש הסטודנט להכיר את נקודת מבטו ולהקל עליו את תהליך הלמידה. חשוב שיעודד את התלמידים ויגרום להם לחוש נינוחים וחופשיים לשאול כל אשר על ליבם ללא חשש. בנוסף, הוא צריך להיות מיומן במתודולוגיות הוראה, כי חשוב גם איך להעביר את החומר, וכדאי גם שישאב הנאה וסיפוק ותהיה לו חדווה מתהליך ההוראה, אחרת עדיף שיעסוק בתחום אחר.

אני רוצה לציין גם שלאקדמית רמת גן יש ערך מוסף רב כהזדמנות למפגש בלתי אמצעי של כל חלקי החברה בישראל. אנשים מגיעים  ממרחקים מכל קצוות הארץ, חלקם אף עובדים לפרנסתם והשילוב תובע מהם מאמץ ומחויבות מיוחדים. בהקשר זה המכללה משמשת מפגש יוצא מן הכלל של אנשים ותרבויות.

איזה כלים חשוב לך לתת לסטודנטים שלך?

כחוט השני במהלך כל ההרצאות אני משתדל להדגיש בפני הסטודנטים את החיבור בין התיאוריה לבין המעשה, להסביר ולתת דוגמאות רבות כיצד התיאוריה הנלמדת באה לביטוי מוחשי בחיי היום יום של מערכת הבריאות. קיימת אצל הסטודנט נטייה טבעית לבצע הפרדה קונספטואלית בין הידע הנרכש בהרצאות לבין החיים האמיתיים בעולם המקצוע. תופעה זו עלולה למנוע מבוגר התואר ליישם בצורה אפקטיבית את הכלים הרבים אותם רכש במהלך הלימודים. לתפיסתי, ההתגברות על נטייה טבעית זו היא הכלי השימושי ביותר שהסטודנטים מקבלים בשיעורים שלי.

חשוב לי להעביר תובנות יותר מאשר עוד פרט כזה או אחר של מידע, להסביר מה ההגיון הפנימי שעומד מאחורי הדברים. לדוגמא, לחשוב ולצפות מראש איך החלטה אחת של רגולטור באמצעות תמריץ או הנחייה תשפיע על התנהגות השחקנים במערכת. זה יכול להיות תרגיל מחשבתי מרתק שמעניק לסטודנט גירוי אינטלקטואלי.

כמו כן, מלמד את הסטודנט לחשוב ולהשתמש במונחים של מערכות בריאות, כי זו שפה עם עקרונות משלה שצריך להכיר, ומראה להם כיצד בתחילת הקורס הם עונים תשובות בסגנון של מפגש רעים על כוס קפה ובסיום הקורס כבר עונים כמקצוענים ומישמים מושגים שלמדו. הדבר מעניק לי סיפוק רב.

יוצא לך לקבל משוב מהבוגרים?

סטודנטים פוגשים אותי במסדרון מספר שנים אחרי סיום הקורס ומציינים שהחומר שלמדו בקורסים שלי עדיין חקוק בזיכרונם והוא ממשיך לשמש אותם ולסייע להם בקורסים אחרים ואף בתארים מתקדמים. כמו כן, סטודנטים שעובדים במחלקות בית חולים מספרים שהם מרגישים יתרון בהבנה העמוקה שלהם את המערכת שבתוכה הם נמצאים ומתגאים בפני חבריהם לצוות על הידע החדש שרכשו. לפעמים הם מאתגרים את העמיתים שלהם במחלקה בכל מיני שאלות על מערכת הבריאות ורואים עד כמה יש פערי בקיאות ביניהם לבין אלה שלא למדו. וכיצד הלימודים מסייעים להם להבין הרבה יותר טוב איך המערכת מתנהלת בחיי היום יום.

מה העצה שלך להצלחה ולהנאה מהלימודים?

המתכון להצלחה ולהנאה בלימודים כולל מספר מרכיבים: לפתח גישה של עניין אמיתי בנושאי הלימוד במקום מרדף אחרי הציון, לשאוף להבין את החומר לעומק במקום ללמוד אוסף של פרטים נטולי הקשר וכן לשאול ללא מבוכה כל נושא שאינו מובן במלואו.

ואיזה עצות היית נותן לבוגרים?

כתפיסת עולם חשוב לי להנחיל את הערכים של כבוד הדדי ואהבת האדם באשר הוא.

לבוגרים הייתי מעניק ארבע המלצות:

  1. עליכם לזכור שהזמן הוא משאב מוגבל וחשוב לא לבזבז אותו. עליכם לנצל את ההזדמנות שהזמן מעניק להם, כאנשים צעירים, לרדוף ולהגשים את החלומות והשאיפות שלכם.
  2. חשיבות העזרה ההדדית: אדם אינו אי בודד אלא "חלק מיבשת", כפי שאמר הסופר הבריטי ג'ון דאן, וכולנו קשורים זה לזה כרקמה אנושית. מה שאחד עושה משפיע בדרכים לא צפויות על האחר. תמיד יש מישהו שהוא "חלש" מאיתנו ושאנחנו יכולים לעזור לו. עצם ההבנה הזאת מעצימה אותך כסטודנט.
  3. להפנים שאנחנו מתחרים רק בעצמנו ולא באחרים, וחשוב לנו להיות מי שאנחנו, לקבל את עצמנו עם היכולות שלנו, ובמקביל – כל הזמן לשאוף להשתפר ולהגדיל את המקסימום שלנו.
    4. לעשות את הדבר שאתם מתלהבים ממנו, ואם זה לא מרגיש ככה – להחליף עיסוק. במערכות הבריאות יש תחומים רבים – עבודה, מחקר, הוראה, כך שאפשר לבחור במה שמלהיב אותנו ונותן לנו את הניצוץ.

 

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם