למידה היא לא משחק, או שבעצם כן? | ראיון עם ד"ר מור דשן

חזרה לדף כתבות

למידה היא לא משחק, או שבעצם כן? | ראיון עם ד"ר מור דשן

ד"ר מור דשן היא ראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיות למידה דיגיטלית ומובילה קורס שלם שעוסק בלמידה מבוססת משחק. זה לא עניין של מה בכך משום שזו אחת השיטות הבודדות שזכו לקבל קורס שמוקדש רק להן. השיטה הזו נבחרה לכך בגלל החשיבות והמרכזיות שלה ומשום שהיא מאוד אטרקטיבית.

מדוע שילוב משחוק בלמידה חשוב בעינייך?

מהחודשים הראשונים לחיינו ועד לכיתה א', עיקר הלמידה היא דרך משחק. ברגע שנכנסים לעולם הלמידה הפורמלית, יש נטייה להפוך להיות "רציניים" ולהעביר את המשחק להפסקות. זה ממש חבל,  כי אנחנו לומדים "ברצינות" גם דרך משחקים.

באילו התנגדויות את נתקלת?

כאשר רוצים ללמד באמצעות משחקים, תמיד קיים החשש שלא יקחו אותנו ברצינות…  אבל גם מבוגרים אוהבים לשחק, אפילו אם הם לפעמים קצת מופתעים. אני קוראת לזה "משחקים רציניים" – לפני שאני מתחילה אני מסבירה שאמנם אנחנו הולכים לשחק משחק, אבל זה הולך להיות רציני.

התנגדות נוספת נובעת מההבנה שמשחוק מאריך את זה הלמידה. זה עולה כמעט מכל מי ששוקל להכניס שיטת למידה שהיא אחרת מהוראה ישירה שבה מורה עומד ומדבר. אבל אסור לשכוח שבפועל, כאשר אני עומדת ומדברת – חלק קטן מדי מהתוכן באמת נשאר בזיכרון של הלומדים לטווח הארוך. לעומת זאת, כאשר משחקים – הלומדים פעילים, החושים בשלים לקלוט את החומר, וכתוצאה מכך הלמידה יותר זכירה ומשמעותית. בסופו של דבר,  הדרך הארוכה היא הדרך הקצרה.

מהו משחק טוב מבחינתך?

משחק שיש בו שילוב בין ההנאה לבין הדידקטיקה. אם הדידקטיקה מאוד טובה אבל אין כאן הנאה, זה לא משחק אמיתי. מצד שני, אם הלומדים מאוד נהנים אבל מבחינה דידקטית המשחק לא בנוי כך שפותח את המוח ללמידה ומשיג משהו, אז זה גם לא אפקטיבי. בעוד שבלמידה "רגילה", אנחנו מסתפקים בכך  שהדידקטיקה תהיה טובה, בלמידה מבוססת משחק, גם ההנאה והאתגר חייבים להיות משמעותיים.

כדי להחליט, אם מה שאני מתכננת לשיעור מבוסס משחק הוא באמת טוב, אני מקשיבה לקול הפנימי שלי – האם אני הייתי נהנית לשחק בזה? זו האינדיקציה הכי טובה. לפעמים מבטיחים לנו משחק ובסוף זה סתם למלא דפי עבודה. אולי זה משחוק במקרה הטוב. בסופו של דבר, כל אחד מאיתנו יודע לשחק וגם יודע לזהות משחק טוב או משחק משעמם.

את מדברת על שני מושגים שונים – מה  בעצם ההבדל בין "משחוק" ל"למידה מבוססת משחוק"?

משחוק זו האווירה – הדברים מסביב שעוטפים את הלמידה, כמו למשל לחלק באדג'ים, גלגל בחירת שמות, הגרלת שאלות וכדומה. בלמידה מבוססת משחק, הלמידה היא ממש דרך המשחק, כמו למשל משחק תפקידים לתרגול עמדות. זו לא רק מעטפת, אלא המשחק כולו נוגע וקשור בתוכן.

מה לומדים בקורס שלך?

בקורס משלבים בין תיאוריה למעשה. בחלק המעשי לומדים איך בונים משחק, מה הופך משחק למקדם למידה טובה.  הסטודנטים מתנסים תוך כדי הקורס בניתוח פלטפורמות שונות וגם בבנייה של משחקים.

מה הטיפים שלך לחברי הקהילה?

הטיפ הראשון הוא לקרוא את תמונת המצב הארגונית – למפות מי קהל היעד שלכם, מה מאפיין את הנושאים שאתם רוצים ללמד, מי עלול להתנגד ללמידה בשילוב משחק וכדומה. ומשם כדאי לגזור תכנית עבודה מסודרת ליישום.

הטיפ השני הוא להתמקד ולהתחיל בקטן – אל תתפרסו  מראש על המוני משחקים. חפשו כמה כלים שמתאימים לכם, תלמדו אותם ותכינו כמה משחקים ותצאו לדרך. אל תקחו על עצמכם משימות הפקה ש"יגזלו" מכם זמן הכנה רב מדי.

הטיפ השלישי הוא להפיק לקחים בסוף כל תהליך למידה המשלב משחק. מאוד חשוב למסגר את תהליך הלמידה בסיום ולשאול מה למדנו. וודאו שיש חיבור והבנה בין התהליך המהנה לתוכן הנלמד ושיש מודעות לכך.

הטיפ הרביעי והאחרון שלי הוא לעקוב אחרי מומחים מעניינים בתחום, כמו אפרת מעטוף עם הבלוג כלים קטנים-גדולים) או ורד בנדיקט עם קלאס – משחוק בחינוך. ממומחים אפשר לקבל  רעיונות והשראה.

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם