"משבר זה דבר נשלט, גם אם אנחנו מופתעים ממנו"| הכירו את מר בצלאל טרייבר

חזרה לדף כתבות

"משבר זה דבר נשלט, גם אם אנחנו מופתעים ממנו"| הכירו את מר בצלאל טרייבר

הכירו את מר בצלאל טרייבר, מרצה בקורס "משברים ומאפייניהם" בתוכנית לתואר ראשון בניהול מצבי חירום ומשבר

ספר קצת על עצמך

עברתי מסלול מקצועי ארוך מאוד, מרביתו בצבא ובמשרד הבטחון, ובמהלכו נפגשתי עם כל סוגי האוכלוסיות. בין היתר הייתי ראש לשכת הרמטכ"ל משה לוי, ראש רשות חירום לאומית (רח"ל), סמנכ"ל בכיר במשרד הביטחון וראש רשות המעברים של המדינה. בנוסף קידמתי וניהלתי הליכים שונים ופרויקטים בהיקפים נרחבים, כמו מעבר צה"ל לדרום, סיוע בניהול בניית גדר הגבול עם מצרים ועוד. המסלול שעשיתי נותן לי נקודת מבט וכלים לבחון תהליכים גם ברמה הלאומית, גם ברמת הרשויות המקומיות וגם ברמת החברות הגדולות שפועלות בשטח. יש לי הרבה ניסיון שאני מאמין שנכון להעביר לסטודנטים.

איך הגעת להוראה?

לימדתי שנים בארגונים, ולמכללה הגעתי בעקבות פניה של פרופ' קובי פלג, ראש התוכנית, שהכיר אותי מפעילויות משותפות בעבר. אחד הגורמים שהוביל אותי להוראה היה אסון מירון. בשנת 1995 הייתי חוקר הבטיחות של אסון פסטיבל ערד וההמלצות שנתנו בסיום החקירה הפכו לנהלים ותקנות שבחלקם הוטמע עם השנים. אך לצערי, התרחש אסון מירון בשל אי הקפדה על הנהלים.
אציין שגם ההתנהלות במגיפת הקורנה, שרשרת הניהול והפיקוד והדרך שבה מומשו תהליכים, לא בוצעו לפי מה שתוכנן (ואף תורגל ספציפית שנה קודם לכן). כאשר התרחש האירוע, פשוט הוחלט להתנהל אחרת. זו הייתה קטסטרופה ולקח חודשים רבים עד שהצליחו לייצב את מערכת הניהול.

מה ההבדל בין אסון, חירום ומשבר?

'אסון' מצביע על התוצאה ולרוב גם מעיד על מחדל, או תקלה שגורמים לאסון. 'חירום' מצביע על דחיפות הטיפול במצב, לאו דווקא על תהליך, ואילו 'משבר' מצביע על תהליך שלם, על היות האירוע ועל כל מה שקרה בו לפני, בזמן ואחרי. למשבר יש מרכיבים קבועים. יש תשתית מערכתית שלא בנויה נכון ותהליכים מקדימים שמובילים לכך שיכול להיווצר משבר במערכת. אני מלמד שלכל משבר יש 5 חלקים: תשתית  – מה היה טרום המשבר שאפשר אותו, המשבר עצמו, והמענה לו, ההתפתחות שלו, התוצאות, והדרך להסיק מסקנות ולהתקדם ולהתפתח בעקבותיו, כי כל משבר הוא גם הזדמנות.

מה מאפיין את התוכנית במכללה?

התוכנית לתואר ראשון בניהול מצבי חירום ומשבר מעניינת מאוד ומורכבת. היא מקנה לסטודנטים יסודות שירימו את רמת הידע המקצועי והתובנות שיישמו בעבודתם, ואלו שימשיכו לתואר השני כבר יוכלו לעסוק שם במחקר מעמיק יותר. בנוסף, הלימודים מכינים את הסטודנטים להתנהלות נכונה, לא רק במצבי אסון, אלא בכלל תחומי החיים – בעבודה, בחברה, במערכות ציבוריות ועוד, כיוון שבכל תחום יש לעיתים משברים.

אני מלמד כעת קורס בשם "משברים ומאפייניהם" – והמטרה שלי היא ללמד את הסטודנטים שמשבר ניתן לניהול, גם אם אנחנו מופתעים ממנו. לכל המשברים יש שלבים ומאפיינים משותפים וברורים מאוד, וחשוב לי לתת לסטודנטים סל כלים ואת הידע במה להשתמש מתי, כדי לנהל את המשבר נכון ולשלוט בתהליך. בהמשך אלמד גם תהליכים מתקדמים יותר – ברמה הלאומית, ונדבר על מה מדינת ישראל עושה נכון יותר ממדינות אחרות ומה עליה לשנות.

צור קשר

לקבלת מידע נוסף אנא מלא/י פרטיך
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם
בוא/י נקבע פגישה! מלא/י את הפרטים ונתאם